Schoon vervoer stimuleren: subsidie tegen vervuilende snorfiets

Amsterdamse snorfietsers die overstappen op schoon vervoer kunnen daar binnenkort subsidie voor krijgen. Het college maakt hier ruim 1,3 miljoen euro voor vrij. De regeling is bedoeld om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Wethouder Sharon Dijksma (Luchtkwaliteit): “Amsterdam is wereldwijd leidend als het gaat om elektrisch vervoer. Het is belangrijk schoon rijden niet alleen mogelijk te maken, maar ook te stimuleren. Met deze regeling helpen we Amsterdammers over te stappen van een vervuilende snorfiets naar een schoner elektrisch voertuig of zelfs een fiets. Op deze manier maken we de luchtkwaliteit weer een stukje beter, want schone lucht is essentieel voor een leefbare stad.’’

Schoon vervoer

Met deze subsidie wil het college snorfietsers die van hun snorfiets af willen, stimuleren om te kiezen voor een schoon vervoermiddel. Dat is goed voor de luchtkwaliteit in de stad én de gezondheid van alle Amsterdammers. Deze subsidie past daarmee ook in de plannen van de gemeente om in 2025 de stad uitstootvrij te krijgen.

De subsidie geldt voor aanschaf van een fiets, een e-bike of een elektrische snor- of bromfiets. Voor de verschillende vervoersmiddelen krijgt een aanvrager respectievelijk €250, €450 of €750. Alle Amsterdammers met een snorfiets die op brandstof loopt, kunnen deze subsidie krijgen. Voorwaarde is dat zij hun snorfiets verkopen en dat zij op 1 augustus 2018 al de eigenaar van de snorfiets waren.

Snorfiets met helm naar de rijbaan

De subsidieregeling komt op een goed moment. Want snorfietsers (zowel brandstof als elektrisch) gaan in het eerste kwartaal van 2019 met helm op de rijbaan rijden. Sommige Amsterdamse snorfietsersoverwegen om die reden hun snorfiets van de hand te doen. Deze subsidie kan dan goed van pas komen. De subsidieregeling gaat dan op 1 januari 2019 in en vervalt op 1 januari 2020 of wanneer het subsidieplafond is bereikt. Het aanvragen van een subsidie kan vanaf het moment dat de regeling ingaat. Voorafgaand wordt meer informatie bekend gemaakt via amsterdam.nl/scooter.

Luchtkwaliteit

Wat doet jouw gemeente om de CO2 uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit van de stad te verbeteren? Deel mooie initiatieven of bijzondere projecten vooral in een mail aan de redactie.