Op weg naar een rookvrije generatie: rookvrije zones in de gemeente

Het invoeren van rookvrije zones is iets waar steeds meer gemeenten mee bezig zijn. Gemeente Amstelveen heeft in het coalitieakkoord afgesproken dat rond openbare gebouwen, schoolpleinen, ov-haltes en sportverenigingen niet meer gerookt mag worden. Daarnaast willen ze van het Rijk meer mogelijkheden om het verbod uit te breiden.

Rookvrije zones

In gemeente Amstelveen is recent nog het volledige raadhuis, de bibliotheek, het zwembad en een speeltuin rookvrij gemaakt. De gemeente is niet bevoegd een rookverbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Daarom gaan ze er bij het Rijk op aandringen om als gemeente meer mogelijkheden te krijgen.

Rookvrije zones moeten ervoor zorgen dat kwetsbare doelgroepen zoals kinderen niet in aanraking komen met schadelijke sigarettenrook. Ook moet daardoor het risico dat kinderen en jong volwassenen deze ongezonde leefgewoonten overnemen, worden beperkt.

De Omgevingswet

Volgens een woordvoerder van gemeente Amstelveen kan de nieuwe Omgevingswet een oplossing bieden. Die wet geeft namelijk ruimte om de (volks)gezondheid deel uit te laten maken van het ruimtelijk beleid. Het doel van die wet is namelijk het in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. De Omgevingswet treedt naar verwachting echter pas in 2021 in werking.

Verandering

Roken in de horeca is al verboden en ook aan de rookruimtes komt binnen twee jaar een einde. Over een rookverbod op terrassen wordt tegenwoordig flink gediscussieerd. Er lijkt een flinke verandering te zijn ontstaan in de tolerantie van roken in Nederland. Om een vergelijking te maken, mag in de VS al jaren rond gebouwen niet meer worden gerookt.

Wat vind jij van rookvrije zones in de gemeente? Is een rookvrije generatie ook iets wat jouw gemeente nastreeft? Deel mooie en inspirerende initiatieven in een mailtje aan de redactie!