Onderzoek: “Een op drie gemeenten wil flexring”

Bij 79% van de Nederlandse gemeenten is sprake van een tekort aan woningen om de eigen inwoners en woningzoekenden te huisvesten. Dat zorgt ervoor dat bij 40% de prioriteit ligt bij het zorgen voor voldoende woningen. Dit is zelfs belangrijker dan zorgen voor betaalbaar wonen (27%) of zorgen voor een thuis (23%). Als oplossing voor het tekort ziet 35% van de gemeenten het aanleggen van een flexring met woningen rondom de stad of het dorp. Dat blijkt uit onderzoek van GemeentenNL onder 1.137 gemeentelijke ambtenaren.

Schuifruimte

Een flexring is een bebouwde ring rondom een gemeente met woningen waar mensen korte tijd kunnen wonen. Bijvoorbeeld omdat er tijdelijk onderhoud plaatsvindt aan de eigen woning, als noodopvang tijdens een crisis of als tijdelijke verblijfsplek wachtend op de oplevering van een nieuwe woning.

Deze zogenaamde schuifruimte is nodig om het knelpunt van tijdelijke woonruimte aan te pakken die momenteel verstorend werkt voor de gehele woningmarkt. Het idee voor de flexring is ontstaan bij de Vastgoed Commissie van GemeentenNL en zij maakt concrete plannen voor gemeenten om dit te realiseren.

Groot versus klein

Ruim een op de drie gemeenten verwacht dat het realiseren van zo’n flexring rondom de gemeente goede kans van slagen heeft in het eigen gebied. Tegelijk verwacht ongeveer eenzelfde aantal dat het geen kans van slagen heeft. Het zijn vooral grotere gemeenten die er veel in zien: 45% geeft het kans van slagen. Bij kleinere en middelgrote gemeenten is het enthousiasme iets minder groot, respectievelijk 29% en 39% is positief.

Onderzoeksrapport

Het complete onderzoeksrapport met cijfers en achtergronden ontvangen alle leden van GemeentenNL per mail en het is tevens te vinden in de kennisbank. Nog niet ontvangen? Neem contact op en we sturen het alsnog.