Lijn 2030, deze speciale bus brengt duurzaamheid naar de wijk

Vanaf vrijdag 28 september is Arnhem een nieuwe buslijn rijker. De speciale bus, Lijn 2030, wordt ingezet om het thema duurzaamheid dichterbij de inwoners te brengen. Burgers kunnen onder andere bij de bus terecht met vragen over duurzaamheid. Tegelijkertijd fungeert Lijn 2030 als tiny office voor Arnhemse ambtenaren die vanuit de Teams Leefomgeving in de wijken werken.

Vragen over energiebesparing en aardgasvrij wonen

Lijn2030 rijdt voorlopig uitsluitend in de wijken Rijkerswoerd, Kronenburg en Vredenburg. Arnhemmers in die wijken kunnen via de website www.lijn2030.nl een ‘halte’ aanvragen. Op een door de bewoners aangegeven datum komt de bus dan voorrijden. Bewoners kunnen er onder meer terecht met praktische vragen over bijvoorbeeld energiebesparing. Maar ook over zaken als bijvoorbeeld aardgasvrij wonen of de aanschaf van zonnepanelen. Maar ook allerhande zaken wat betreft de leefomgeving kunnen aan de orde komen in de bus.

Lijn 2030

Lijn 2030 is een omgebouwde antieke Volkswagen Transporter uit 1973. De bus is een toonbeeld van duurzaamheid en circulariteit. Hij is uitgerust met een elektromotor en zes gebruikte Tesla batterijen. Op het dak liggen flexibele zonnepanelen. Lijn 2030 is geïsoleerd met isolatiemateriaal van hennep (CO2 negatief want het neemt CO2 op) en de vloer ligt kurk, een 100% natuurproduct (CO2 neutraal).

Initiatieven

Wat vind jij van dit initiatief? Heeft jouw gemeente ook soortgelijke projecten lopen die een plekje verdienen op de website? Laat het dan vooral weten in een mail aan de redactie!