Is jouw gemeente al gekroond tot Fairtrade Gemeente?

De titel Fairtrade Gemeente krijg je als de winkels, horeca, bedrijven, organisaties, inwoners en de lokale overheid binnen jouw gemeente samenwerken aan meer eerlijke handel. Om deze titel als gemeente te verdienen, moet de lokale gemeenschap werken aan zes campagnecriteria. Een onafhankelijke jury toetst dan of je als gemeente aan deze criteria voldoet en of jouw gemeente zich een Fairtrade Gemeente mag noemen.

Waarom meedoen?

Nog steeds leven er op de wereld ruim een miljard mensen in extreme armoede. Meer dan 60% van alle werkenden in ontwikkelingslanden leven op of onder de armoedegrens. Dat blijkt uit het VN Millenniumdoelenrapport van juni 2013. De Fairtrade Gemeente campagne streeft naar een wereld waarin iedereen een kans op ontwikkeling krijgt.  Bijna 2 miljoen producenten, boeren en arbeiders werken onder fairtrade condities. Daardoor profiteren ruim 6 miljoen mensen van de neveneffecten van eerlijke handel. Om te zorgen dat meer mensen in ontwikkelingslanden een kans op ontwikkeling krijgen, is het belangrijk dat meer producten volgens de fairtrade principes worden verhandeld. Dat kan wanneer meer consumenten en bedrijven fairtrade producten kopen. Maar ook wanneer meer winkels, groothandels en cateraars fairtrade producten aanbieden. De Fairtrade Gemeente campagne probeert daarom de vraag en het aanbod van fairtrade in Nederland te vergroten.

Gemeente De Fryske Marren nu ook Fairtrade Gemeente

Ook gemeente De Fryske Marren is sinds januari 2019 een Fairtrade Gemeente. “Als gemeente hechten we waarde aan duurzaamheid en willen we ondernemers en maatschappelijke partijen binnen de gemeente inspireren en faciliteren naar een duurzaam 2030. Als gemeente ondersteunen we dit initiatief als onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid. Daarom hebben we fairtrade opgenomen in het beleid en kopen we fairtrade in. Daarnaast ondersteunen we de werkgroep op verschillende manieren, waaronder met vergaderruimte en communicatiemiddelen.” Zo stelt gemeente De Fryske Marren op de gemeentewebsite.

Heeft jouw gemeente de titel ook al in de wacht gesleept?

Intussen zijn er al 86 gemeenten in Nederland die de titel hebben behaald. Wil je meer weten over de campagnecriteria en ook Fairtrade Gemeente te worden? Neem dan eens een kijkje op deze website.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.