Gemeente Zwolle claimt koploperschap in klimaatadaptatie

Als de gemeente Zwolle niets doet dan verwacht zij dat de schade als gevolg van klimaatverandering tot 1 miljard euro kan oplopen in de komende 30 jaar. Reden genoeg voor de gemeente om een klimaatadaptatiestrategie te ontwikkelen die de stad klimaatbestendig moet maken. Door onderzoek, kennis en data te combineren is inzicht verkregen in hoe klimaatproof Zwolle op dit moment is en welke kansen er liggen om dit te verbeteren. De gemeente claimt met haar strategie voorop te lopen ten opzichte van andere gemeenten.

Meersporenbeleid

Om de stad klimaatbestendig te maken zet Zwolle in op verschillende sporen. Het eerste spoor is het verkleinen van de kans op overstromingen, waarvoor zij samenwerkt met het waterschap, de veiligheidsregio en andere overheden. Het tweede spoor betreft het beter verbinden van het water en het groen waardoor het water meer ruimte  krijgt om hoosbuien op te vangen en het groen ervoor zorgt dat de hittestress afneemt.

Klimaatatlas betrekt burgers

Om burgers te betrekken bij haar plannen lanceerde de gemeente al de Zwolse Klimaatatlas, een website waarop iedereen de huidige situatie, de gevaren en de te nemen maatregelen kan bekijken. Het is een van de manieren om burgers te betrekken en activeren. In een plaatselijke weblog laat de gemeente immers weten “door bewustwording, inspiratie en motivatie bewoners, architecten en projectontwikkelaars aan te zetten tot klimaatadaptieve maatregelen.”