Er zit een geur aan de Omgevingswet

Is het de bedoeling van agrarisch Nederland om met de Omgevingswet onder de arm onder de emissie-eisen uit te komen? Een artikel in AgriHolland suggereert dat op basis van uitspraken van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

Nieuwe technieken

De Omgevingswet geeft ruimte om in de toekomst in te kunnen spelen op technologische veranderingen en innovaties. Bijvoorbeeld bij het verlagen maar ook bij het toetsen van de emissies van geur, fijnstof en ammoniak. En daar wordt het onduidelijk, want zolang het meten van de emissies “experimenteel” is lijkt het alsof de agrariër zijn gang mag gaan. Zit hier een geurtje aan of is het ongelukkig geformuleerd door de staatssecretaris? Als handhaver bij de gemeente is het zaak op je hoede te zijn.