De belangrijkste lessen voor onze energietransitie

Nederland stapte in in de jaren ’60 in recordtijd over op aardgas. Hoe kregen we dat voor elkaar en welke inzichten uit die periode kunnen we gebruiken om onze huidige energietransitie vorm te geven? Sven Ringelberg, beleidsadviseur duurzaamheid bij GemeentenNL-lid Rotterdam, schreef er een boek over. Een leerzaam boek voor elke gemeente.

Bouw en campagne

Het boek De Nederlandse aardgastransitie: Lessen voor de energietransitie van de 21ste eeuw  geeft een helder overzicht van de grote energietransitie die Nederland vanaf 1960 doormaakte. Het is niet alleen het verhaal van een enorm bouwproject met duizenden kilometers leidingwerk, maar ook van een zeer effectieve overheidscampagne om mensen te overtuigen over te stappen naar de nieuwe brandstof. Het was ook een indrukwekkende logistieke operatie, geleid door gemeenten en gasbedrijven, om miljoenen apparaten voor verwarming en koken te vervangen.

Unieke overschakeling

Nederland heeft met deze energietransitie iets unieks voor elkaar gekregen: binnen tien jaar tijd werd omgeschakeld van de ene naar de andere energiebron. Hoe is het gelukt om alle Nederlandse woningen geschikt te maken voor aardgas? Hoe reageerden burgers en wat was de rol van de gemeente en Rijksoverheid? De aardgastransitie van de jaren 60 biedt waardevolle lessen voor het succes van onze huidige energietransitie.

Het boek De Nederlandse aardgastransitie is verschenen bij uitgeverij Eburon en is daar ook te verkrijgen voor €19,90