‘Chaos op woningmarkt is noodzakelijk en tijdelijk’

Chaos op woningmarkt is noodzakelijk en tijdelijk

De huidige crisis op de woningmarkt is een noodzakelijke fase van chaos waar Nederland doorheen moet voordat we verder komen. Gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars kunnen en moeten initiatieven nemen om gericht uit de chaos te komen. Als zij dat doen dan ligt een thuis voor iedereen in 2030 binnen de mogelijkheden. Deze oproep doet Prof. Anke van Hal MSc PhD van de Nyenrode Business Universiteit tijdens de bijeenkomst Ontwikkelen & Bouwen van een Thuis op donderdagochtend 9 maart.

Verleden leidend

Volgens Van Hal maken we te vaak keuzes op basis van wat in het verleden werkte. Als we echter iedereen een thuis willen bezorgen dan moet de blik vooruit. In de weg daar naartoe zal er meer chaos zijn. De te verwachten onvermijdelijke moeilijkheden zijn niet te overwinnen door terug te vallen in oude patronen van herkenbaarheid en gemak, maar er zijn gerichte initiatieven nodig om uit de chaos te geraken.

De acties en projecten van koplopers waarbij het wel lukt om verder te komen kennen gemeenschappelijke kenmerken en patronen die goed zijn in te zetten voor de woningmarkt. Van Hal benoemt verder ook de wetgeving die enerzijds van nature achter zaken aan loopt en anderzijds organisaties die iets nieuws willen proberen belemmert. Haar advies is dan ook om de grenzen op te zoeken en de wetgeving daarop aan te passen.

Vier aanbevelingen

Van Hal doet op 9 maart vier concrete aanbevelingen aan betrokken partijen om vooruit te komen:

1. neem initiatief gericht op het uit de chaos komen
  2. kies dat wat je aan het hart gaat
  3. leer van ervaringen die elders zijn opgedaan
  4. streef naar fusies van belangen en small wins

Door het volgen van deze aanbevelingen is het mogelijk de woningmarkt in stabieler vaarwater te krijgen, beter aan te sluiten bij de woonbehoeften en meer mensen een thuis te bezorgen.

Antwoorden op woonvragen

Tijdens de door GemeentenNL georganiseerde bijeenkomst Ontwikkelen & Bouwen van een Thuis zoeken gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars naar antwoorden op de belangrijkste woonvragen. Hoe realiseren we een veilige en stabiele thuisomgeving voor iedereen? Wat is daarvoor nodig op het gebied van vastgoed, ontwikkeling, bouw, regels, visie? De bijeenkomst vindt plaats op donderdagochtend 9 maart in Baarn.

Aanmelden voor bijeenkomst

Ben je lid van GemeentenNL? Meld je dan gratis aan en wees erbij. Er zijn geen kosten of andere voorwaarden. Nog geen lid? Maak het lidmaatschap nu gelijk in orde en wees er voortaan ook bij.

Professor Anke van Hal (Nyenrode)