‘Biobased Bouwen is dé basis voor een thuis’

Biobased Bouwen is de basis voor een thuis

Als we een thuis voor iedereen in 2030 willen realiseren dan is Biobased Bouwen een van de belangrijkste schakels in de weg daar naartoe. Want het gebruik van natuurlijke materialen doet enorm veel voor een mens. Biobased Bouwen zorgt voor verbetering van de woonkwaliteit, gezondheid van de mens en het verbetert het wooncomfort. Dat zegt Jan-Willem van de Groep, kwartiermaker Biobased Bouwen, op 9 maart tijdens de bijeenkomst Ontwikkelen & Bouwen van een Thuis.

Gebiedsgericht

Biobased Bouwen is een manier van bouwen die gebaseerd is op de mogelijkheden die de natuur biedt. Het kan gaan om het gebruik van natuurlijke materialen of om bouwtechnieken die hun oorsprong vinden in de natuur. Een toekomstbestendig gebied gaat volgens Van de Groep verder dan het wonen maar betreft bijvoorbeeld ook de landbouw. Als boeren van intensieve landbouw naar extensieve landbouw gaan heeft dat effect op water, biodiversiteit, kwaliteit van wonen maar ook de welvaart van de mens. Vastgoedeigenaren en ontwikkelaars kunnen daar een bijdrage inleveren door een lage footprint achter te laten, maar de bewoner kan zelf ook veel doen. Met elkaar kunnen partijen zorgen voor een echt thuisgevoel voor iedereen.

Cultuurverandering

Van de Groep gaat op 9 maart vooral in op de mogelijkheden van Biobased Bouwen en toont aan waarom dat zo belangrijk is en hoe je dat kan toepassen als organisatie en als bewoner. Dit is van belang op het gebied van wonen, bouwen en landbouw die gezamenlijk goed zijn voor ons als mens en onze aarde. Hij toont de effecten aan en doet een oproep voor een cultuurverandering waar we doorheen moeten gaan.

Antwoorden op woonvragen

Tijdens de door GemeentenNL georganiseerde bijeenkomst Ontwikkelen & Bouwen van een Thuis zoeken meer dan 70 gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars naar antwoorden op de belangrijkste woonvragen. Hoe realiseren we een veilige en stabiele thuisomgeving voor iedereen? Wat is daarvoor nodig op het gebied van vastgoed, ontwikkeling, bouw, regels, visie?

Aanmelden voor bijeenkomst

De ledenbijeenkomst Bouwen & Ontwikkelen van een Thuis vindt plaats op donderdagochtend 9 maart in Baarn. Zien we je daar? Ben je lid van GemeentenNL? Dan kun je gewoon deelnemen, zonder voorwaarden of kosten.

Nog geen lid? Maak het lidmaatschap nu gelijk in orde en wees er voortaan ook bij.