Amsterdam maakt chocola van de openbare ruimte

Amsterdam heeft het weer helemaal. Ook in het straatbeeld. De hoofdstad kreeg dit jaar de Paul Mijksenaar Design for Function Award toegekend voor de ontwikkeling van de ‘Puccini-methode’ voor vormgeving en inrichting van de openbare ruimte. Wat is dat voor prijs en waarom was Amsterdam winnaar?

Puccini-methode

De Puccini-methode is ontwikkeld om het Amsterdamse straatbeeld een hoogwaardige uitstraling te geven. Hoogwaardig wat betreft materiaalkeuze, de onderlinge samenhang en de zeer gedetailleerde uitvoering. De methode heeft ook tot doel om de destijds in stadsdelen ontstane verrommeling te keren en om te buigen in een consistente uitvoering en vooral beheer.

Door de centrale aanpak ontstond er ook weer ruimte voor de inzet van ambachtelijke kennis. Een verkenningstocht van de jury in andere wereldsteden, maakte duidelijk dat deze methode ongekend is en van een buitengewone ontwerpkwaliteit.

‘In de afgelopen 10 jaar viel mij de esthetiek in het Amsterdamse straatbeeld steeds vaker op,’ aldus Paul Mijksenaar. ‘Het Puccini-handboek leest als een gebruiksaanwijzing maar met opvallend veel variatiemogelijkheden, ook voor bijzondere plekken zoals pleinen en parken.’

Chocola

De naam Puccini-methode is volgens beleidsadviseur An-Jes Oudshoorn ooit ontstaan tijdens een expertmeeting over uitvoeringskwaliteit van de openbare ruimte toen een doos bonbons van chocoladewinkel Puccini op tafel werd gezet. Deelnemers aan de meeting vonden de vergelijking tussen uitvoeringskwaliteit in de openbare ruimte en bonbons passend. Beiden vereisen passie, ambacht, goede ingrediënten, gedegen voorbereiding en nauwkeurige uitvoering met als resultaat een hoge eindkwaliteit.

Over de prijs

De Paul Mijksenaar Design for Function Award is bedoeld als erkenning voor vaak anonieme ontwerpen waarin bruikbaarheid voorop staat. Eerdere winnaars van de prijs waren onder andere het fietsknooppuntensysteem (2013) en de IKEA-montage-instructies (2015).