Zomercampagne tegen woninginbraak

De gemeente Roermond is in samenwerking met de politie deze zomer de voorlichtingscampagne ’Op vakantie? Maak het inbrekers niet te makkelijk’ gestart. Vakantiegangers krijgen tips hoe ze hun woning er bewoonbaar uit kunnen laten zien. Zo hoopt de gemeente de kans op een woninginbraak te verkleinen.

De campagne

Als onderdeel van de campagne worden verschillende middelen ingezet. Ansichtkaarten voor buren en zogenoemde sleutelhouders, kleurplaten, een animatie en tips via sociale media. Ook is er een website opgezet en staat er een campagnefilmpje op YouTube.

Bekijk de animatievideo tegen woninginbraken op Youtube
Bekijk de campagnevideo op YouTube hier

In Roermond wordt steeds minder ingebroken. Maar de gemeente en politie willen dat nog verder terugdringen. Daarnaast neemt het aantal inbraken in schuurtjes  de laatste jaren toe. Tijdens de zomerperiode is in woningen vaak niemand aanwezig en dat vergroot de kans op inbraak. Die kans wordt verkleind wanneer de woning er bewoond uitziet en buren een oogje in het zeil houden.

Ansichtkaarten

Er zijn twee ansichtkaarten gemaakt die buren aan elkaar kunnen sturen als gedachtesteuntje. De ansichtkaarten worden huis-aan-huis bij het gemeentelijke weekblad verspreid en zijn ook verkrijgbaar bij de loketten van de gemeente en op het politiebureau. Daarnaast worden via scholen en de genoemde loketten kleurplaten verspreid. Hiermee maken kinderen kans op een rondleiding op het politiebureau.

Ansichtkaart voor sleutelhouders                      Ansichtkaart voor buren

Hoe is het gesteld met het aantal woninginbraken in jouw gemeente? En wat doen jullie aan de preventie ervan? Deel goede initiatieven door een mailtje te sturen aan de redactie.