Verleg de meeslepende organisatorische onderstroom

We herkennen allemaal de situatie waarbij we heel hard ons best doen om een verandering in de organisatie te bewerkstelligen maar dat dit gewoonweg niet lukt. Terwijl iedereen het over nut en noodzaak van die verandering eens is. Er is iets aan de hand waar je geen grip op krijgt. Dat noemen Arend Ardon en Cynthia van der Zwan de onderstroom in de organisatie. Als je die onderstroom herkent dan vallen de puzzelstukjes op hun plek.

Inhoud

In hun boek Wat speelt hier? maken Ardon en Van der Zwan expliciet wat vaak impliciet is. Gebeurtenissen uit het verleden kunnen een grote invloed hebben op handelingen van een team en haar leden in het heden. Met name als er een verandering van de situatie optreedt zoals bij een organisatieaanpassing of een nieuwe manier van werken. Het team kan dan in de contramine gaan en weliswaar in woord de verandering toejuichen maar in daad precies het tegenovergestelde doen. De verandering komt niet van de grond.

In hun analyse stellen Ardon en Van der Zwan dat de oorzaak altijd in het verleden ligt. Er is een hoofdstuk in de geschiedenis van een team of organisatie dat niet goed is afgesloten en dat daarom nog speelt in het heden. Zelfs als de mensen om wie het gaat allang niet meer bij de organisatie werken. Aan de hand van situatieschetsen en oefeningen laten de auteurs zien wat je daaraan kunt doen. Ze maken daarbij onderscheid in het herkennen, begrijpen en werken met de onderstroom en voegen daar je eigen opstelling aan toe. Ideaal voor veranderaars die vandaag aan de slag willen voor morgen.

Oordeel

Het boek is een eyeopener voor iedereen die vastloopt in de aansturing van teams of organisaties en dan met name vastloopt in verandering. Met het benoemen van de onderstroom wordt het niet zichtbare opeens zichtbaar en word je als lezer aangemoedigd om verder te kijken dan de feiten. Want een open wond moet eerst genezen voordat je verder kunt. De auteurs laten zien hoe je de onderhuidse gevoelens en ontwikkelingen naar de oppervlakte brengt en bespreekbaar maakt, zodat echte vooruitgang mogelijk is. Regelmatig heb je als lezer een aha-gevoel: dus daarom lukt het mij niet om ze mee te krijgen. En juist dat aha-gevoel maakt het boek van onschatbare waarde.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Wat speelt hier:

• heb je een nieuw inzicht in waarom veranderingen soms niet lukken en wat je daaraan kunt doen
  • begrijp je dat je het verleden nodig hebt om de toekomst aan te kunnen
  • besef je dat iedereen mens is en meer heeft aan de juiste aandacht dan aan argumenten
  • heb je meer handelingsrepertoire bij het aansturen van teams

Het Wat speelt hier? is een uitgave van Boom uitgevers en is daar ook te bestellen.