Gemeentes in actie tegen aanhoudende droogte in Nederland

Het is je vast niet ontgaan. De aanhoudende droogte in Nederland. Deze prachtige zomer is voor ons uniek, maar brengt ook nadelen met zich mee. De natuur heeft meer onderhoud nodig en berm- en bosbranden liggen op de loer. Als gemeente wil je hier natuurlijk zo goed mogelijk op inspelen. Hieronder een aantal goede initiatieven van collega gemeentes om de burgers, de natuur en de dieren zo goed mogelijk te helpen.

Bescherm de burgers

Brandweer, Staatsbosbeheer, politie en gemeente Deurne roepen iedereen die de natuur in gaat op om extra alert te zijn. Medewerkers van Staatsbosbeheer houden tijdens de droogte extra toezicht in de natuur. Ook surveilleert de politie extra bij natuurgebieden. De brandweer is extra alert en rukt met meer voertuigen uit bij een natuurbrand om deze snel en krachtig te kunnen bestrijden.

Gemeente Deurne plaatst daarnaast bij fiets- en wandelpaden bij natuurgebied De Peel borden om bezoekers te waarschuwen voor het risico op een natuurbrand. Ook worden inwoners via sociale media opgeroepen om extra alert te zijn. Zo heeft de gemeente in samenwerking met de brandweer een infographic gedeeld die burgers op de hoogte stellen van de gevaren en wat te doen bij een brand.

Bescherm de natuur

De gemeente Roosendaal is met de aanhoudende droogte al een paar weken bezig met drie waterwagens om de jonge planten en bloembakken van water te voorzien. De gemeente heeft ervoor gekozen om alleen jonge beplanting te bewateren. De jonge beplanting is nog erg kwetsbaar omdat de wortelgroei nog niet volledig is. Volwassen bomen en planten kunnen met de wortels het grondwater wel bereiken. Jan van Antwerpen is jonge planten aan het besproeien in de Beethovenlaan en merkt dat het sproeien wel helpt. “Deze week zie ik echt dat de planten waar we niet zo vaak zijn geweest er veel slechter voorstaan.  Alles wat in de laatste twee jaar is aangeplant geven we water. Dit zijn plantvakken, bomen, bloembakken en waar we bij kunnen in de parken.”

Inwoners van gemeente Geldermalsen keken verbaasd op toen ze afgelopen week strooiwagens de weg op zagen rijden. De gemeente komt in actie omdat aanhoudende droogte en hitte dreigen het asfalt te beschadigen. Asfalt plakt bovendien aan de banden van auto’s, waardoor het verspreidt en overal sporen nalaat. Het zout moet voorkomen dat het asfalt gaat plakken.

Bescherm de dieren

Door de droogte is er ook voor dieren minder water beschikbaar. Normale voedselbronnen, zoals wormen en slakken trekken zich bovendien terug, waardoor ook voedsel schaarser wordt voor veel dieren. Er zijn een aantal zaken waarmee je een handje kunt helpen.

Roep de burgers op een beetje water in de tuin of elders neer te zetten voor onder andere vogels en egels. Waarschuw burgers voor de gevaren van heet asfalt bij het uitlaten van de hond, zij kunnen gemakkelijk hun pootjes verbranden. En roep burgers op alert te zijn op honden die alleen in een hete auto zitten. Het komt nog te vaak voor dat baasjes ze te lang in een hete auto laten zitten en de dieren komen te overlijden.

In de gemeente Sittard-Geleen vallen door de droogte de putten langs de straat droog. Ratten hebben echter elke dag water nodig en komen uit het riool omhoog op zoek naar water en voedsel. Afval op straat kan het probleem erger maken, aldus Sittard-Geleen, dus zaak voor de burgers is geen afval te laten rondslingeren. Wat volgens de gemeente daarnaast echt helpt is emmers water in de putten gooien.

Initiatieven delen

Hoe komt jouw gemeente in actie om burgers, natuur en dieren te beschermen tijdens de droogte? Zijn er bijzondere of goede initiatieven binnen jouw gemeente die je graag zou willen delen? Laat het weten in een mailtje aan de redactie!