E-book 17 Duurzame Ontwikkelingsinitiatieven

e-book-17-duurzame-ontwikkelingsinitiatieven

In dit e-book onderzoeken we met alle leden hoe wij aandeel nemen in de nieuwe economie van ontwikkelingsdoelen, wat wij met elkaar verstaan onder de aangenomen duurzame doelen en tot welke mooie initiatieven dit al heeft geleid. Het boek verschijnt in mei 2022 en alle leden ontvangen automatisch een exemplaar bij verschijnen.

Aanleiding

Om de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) te halen moeten we op elkaar kunnen rekenen. Van ieder individu, professional tot overheden en bewoners. Iedereen is een schakel om de wereld in 2030 duurzamer en eerlijker te maken. Alle SDG’s hebben subdoelen die verband houden met het dagelijkse werk van gemeenten, woningcorporaties, overheden, bedrijven en professionals. In dit boek zoomen we in op de rol van van onze leden, dus jouw eigen rol.

6 van de 17 doelen

Specifiek in deze editie halen we 6 van de 17 belangrijke duurzame doelen naar voren en tonen we 17 praktijkvoorbeelden en initiatieven uit onze sector:

Doel 1: Betaalbare en duurzame energie
Doel 2: Waardig werk en economische groei
Doel 3: Duurzame steden en gemeenschappen
Doel 4: Verantwoorde consumptie en productie
Doel 5: Klimaatactie
Doel 6: Partnerschap om doelstellingen te bereiken.

Auteurs en redactie
Voorwoord
Inleiding

De 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van Nederland (Sustainable Development Goals, SDG’s)
Wat zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelen?
De Nederlandse en wereld ambitie
Voor wie gelden deze doelen?
Rol van Gemeenten en Woningcorporaties
Rol van Organisaties en Medewerkers
Resultaat 2030

De Duurzame initiatieven van Nederland
Betaalbare en Duurzame Energie (SDG 7)
Waardig werk en economische groei (SDG 8)
Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)
Verantwoorde consumptie en productie (SDG 12)
Klimaatactie (SDG 13)
Partnerschap om doelstellingen te bereiken (SDG 17)
Reacties uit het veld

Conclusies

Epiloog
Literatuurlijst
Bijlagen

E-book opvragen

GemeentenNL-leden ontvangen automatisch per e-mail bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, video, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank. Zij kunnen het gratis downloaden.

Voor nog-niet-leden geldt dat zij eerst lid moeten worden. Regel daarom vandaag nog je lidmaatschap van GemeentenNL en krijg toegang tot de kennisbank inclusief het e-book 17 Duurzame Ontwikkelingsinitiatieven. Als lid kun je voortaan ook altijd met alle collega’s gratis deelnemen aan events, trainingen en werkgroepen.