Wat digitale transformatie is en wat je ermee kunt

Steeds meer gemeenten bevinden zich in een digitale transformatie. Soms bewust en soms onbewust. Wat opvalt is dat gebruikers, managers, techneuten en leveranciers vaak iets anders bedoelen als zij het hebben over digitale transformatie. Dus wat is het nu eigenlijk?

Opnieuw ontwerpen

Digitale transformatie is een term die je gebruikt om het proces te beschrijven waarbij gemeenten hun processen, activiteiten en bedrijfsmodellen opnieuw ontwerpen om optimaal gebruik te maken van digitale technologieën.

Dit omvat het integreren van digitale technologieën in alle aspecten van de organisatie, waaronder burgerzaken, vergunningverlening, belastingen, operationele processen en communicatie. Digitale transformatie kan leiden tot veranderingen in de bedrijfscultuur, zoals meer flexibiliteit en wendbaarheid.

Doelen

Het doel van elke digitale transformatie is om de efficiëntie te verbeteren, nieuwe kansen te creëren, betere klantervaringen te bieden of financiële voordelen te behalen. Door het gebruik van digitale technologieën kunnen gemeenten bijvoorbeeld gegevens verzamelen en analyseren om betere beslissingen te nemen, inwoners nieuwe contactmogelijkheden bieden en nieuwe diensten aanbieden.

Digitale transformatie is geen eenmalige gebeurtenis, maar een voortdurend proces van aanpassing en verbetering, omdat nieuwe technologieën blijven evolueren en veranderen.

Wat het niet is

Digitale transformatie is geen quick fix of een eenvoudige upgrade van technologie. Het is geen kwestie van alleen maar nieuwe technologieën implementeren en hopen dat dit de problemen oplost.

Digitale transformatie is ook niet alleen een IT-project. Het vereist de betrokkenheid van de hele organisatie, inclusief senior management, operationele teams en medewerkers, om de veranderingen te omarmen en te implementeren. Het kan ook niet worden afgedwongen door externe consultants zonder interne inzet en betrokkenheid van de organisatie zelf.

Ten slotte is digitale transformatie ook niet een eenmalig project. Het is een doorlopend proces van aanpassing en verandering, omdat nieuwe technologieën blijven evolueren en veranderen en gemeenten moeten blijven innoveren en zich aanpassen om relevant te blijven.

Wat kun je ermee

De mogelijkheden zijn legio, het hangt doorgaans af van waar je naar op zoek bent. Laten we een paar mogelijkheden als voorbeeld noemen ter inspiratie:

1. Verbeterde klantervaring: Door digitale technologieën te integreren in alle aspecten van de organisatie, kunnen gemeenten hun inwoners beter van dienst zijn, gepersonaliseerde ervaringen bieden en betere relaties opbouwen.
  2. Efficiëntere bedrijfsprocessen: Digitale transformatie kan organisaties helpen om hun operationele processen te optimaliseren en te automatiseren, waardoor de efficiëntie toeneemt, kosten worden bespaard en de productiviteit wordt verhoogd.
  3. Betere gegevensanalyse: Door gegevens te verzamelen en te analyseren met behulp van digitale technologieën, kunnen gemeenten betere beslissingen nemen, nieuwe kansen identificeren en hun bedrijfsprestaties verbeteren.
  4. Nieuwe bedrijfsmodellen: Digitale technologieën kunnen gemeenten helpen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Dit kan leiden tot nieuwe bedrijfsmodellen en mogelijkheden voor meer impact met minder middelen.
  5. Flexibiliteit en wendbaarheid: Digitale transformatie kan gemeenten helpen om flexibeler en wendbaarder te worden, waardoor ze beter kunnen reageren op veranderende omstandigheden en sneller kunnen innoveren.

Kortom, digitale transformatie kan gemeenten helpen om zich aan te passen aan een steeds veranderende digitale wereld en hen in staat stellen om beter te presteren, efficiënter te werken en een betere service te bieden.

Training

Tijdens de training Digitale Transformatie van GemeentenNL is ruim aandacht besteed aan de mogelijkheden en kansen. Ook gingen veel gemeenten met elkaar in gesprek en deelden zij voorbeelden en toepassingen. Deze training is al jaren een succes en wordt in 2024 zeker weer herhaald.