Verslag van de werkgroep Datastrategie

Werkgroep Datastrategie

Bedenk binnen 1 jaar welke datastrategie bij welke type gemeente past. Maak daar een overzicht van, werk de strategieën kort uit en benoem de criteria op basis waarvan de keuzes zijn gemaakt. Dat is de opdracht waarmee de werkgroep Datastrategie aan de slag is gegaan.

Eerste bijeenkomst 26 juni

De kick-off van de werkgroep vond digitaal plaats op vrijdag 26 juni. Vooraf kon iedereen zichzelf alvast op een creatieve manier voorstellen, bijv. met een presentatie of video. Tijdens de kick-off is de opdracht besproken. Gezamenlijk is er gekeken naar de inhoud van de opdracht (want wordt ethiek meegenomen, heeft datavolwassenheid ook niet invloed op de datastrategie en welke bouwstenen zijn er nodig om waarde te kunnen halen uit data?) en naar de praktische aanpak ervan. Zo is er besloten om de groep in drieën te splitsen en elke subgroep zal zich richten op één van de elementen uit de opdracht, namelijk:

1) typeringen van gemeenten (+ typeringen van uitdagingen/vraagstukken),
2) datavolwassenheid en
3) datastrategie.

Tweede bijeenkomst 16 september

Elke subgroep heeft een huiswerkopdracht meegekregen. Is er een model waarlangs gemeenten, vraagstukken of problemen te typeren zijn, een meetinstrument om de datavolwassenheid te meten en een stappenplan om de datastrategie vorm te geven? Tijdens de eerstvolgende bijeenkomst op woensdag 16 september zal hierop voortgebouwd worden.

Deelnemers werkgroep

De deelnemende organisaties aan de werkgroep zijn:

Gemeente Bernheze
Gemeente Breda
Gemeente Brielle
Gemeente Brunssum
Gemeente Den Haag
Gemeente Den Helder
Gemeente Eersel
Gemeente Emmen
Gemeente Haarlemmermeer
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht
Gemeente Heerhugowaard
Gemeente Hoorn
Gemeente Maastricht
Gemeente Oude-IJsselstreek
Gemeente ‘s-Hertogenbosch
Gemeente Waalre
Gemeente Westvoorne en Brielle
RPA Noord-Holland Noord

De werkgroep staat onder voorzitterschap van  Renee Musch, senior consultant bij MvR & Partners. Meer verslagen en andere documenten tref je in de databank voor leden van GemeenteNL.