Verkeerde klik digitale gemeente Hollands Kroon

gemeente hollands kroon digitaal

Het leek zo’n mooie ambitie. ‘In 2019 sluiten we alle loketten, voortaan gaat alles digitaal.’ Het enthousiasme van voormalig gemeentesecretaris Arthur Cremers kende geen grenzen. Zijn loopbaan bij de gemeente wel.

Ambitie

In een interview met radiostation BNR kreeg de gemeentesecretaris nog ruim baan om zijn ambities toe te lichten. Gevraagd naar de kosten van volledige digitalisering? ‘We besparen hier heel veel mee,’ aldus Cremers destijds. Daar dacht het college van B&W duidelijk anders over want 5 maanden later was het over en uit met zijn gemeentelijke loopbaan. Wegens budgetoverschrijdingen en financiële wanorde. Met name op ICT gebied was (alweer) ruim 4 ton meer uitgegeven van begroot.

Hulde

Toch valt het te prijzen dat ambtenaren hun nek uitsteken. Want volledige digitalisering van de gemeente komt er wel degelijk aan. Je moet echter oppassen met te vroeg te pieken en je moet het politieke gevoel voor momentum hebben.

Slimmer verder

Met ex-gemeentesecretaris Cremers is het goed gekomen; hij werkt sinds kort als adviseur bij KokxDeVoogd. En de gemeente Hollands Kroon? Iets minder ambitieus gaat de gemeente verder met haar digitale ambities. Misschien wat onhandig beweert zij op haar website nog steeds de slimste gemeente te zijn…

Meer digitaal? Bezoek het event

Tijdens het Event Digitale Dienstverlening besteden we aandacht aan deze en andere praktijkcases. Kom ook op 13 november naar Media Plaza in Utrecht en leer van anderen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →