Tussentijds verslag: werkgroep Datastrategie ontwikkelt Datastrategiemodel

Werkgroep Datastrategie

De Werkgroep Datastrategie heeft de afgelopen periode tal van factoren geïnventariseerd die bepalend zijn voor het succes van een goede datastrategie. Deze factoren zijn gerangschikt en op basis van de ervaringen van deelnemers is er een Datastrategiemodel ontwikkeld voor het opstellen van een datastrategie. Dit Datastrategiemodel helpt bij het bepalen van de visie, strategie, doelen en activiteiten van een datastrategie passende bij de organisatie.

Volgende bijeenkomst

In de volgende bijeenkomst wordt dit Datastrategiemodel ‘geladen’ met concrete stappen en/of activiteiten om een datastrategie om te zetten naar concrete doelen en acties. Deze zijn meetbaar zodat een gemeente de voortgang en/of het succes van een Datastrategie kan volgen.

Verkregen inzicht

Uit alle inzichten tot nu toe valt op te maken dat een succesvolle strategie veel te maken heeft met de cultuur, de organisatievorm, de processen, het leiderschap en de competenties van medewerkers. Bij te grote verschillen tussen strategie en de mogelijkheden van/voor een organisatie is datagedreven werken gedoemd te mislukken. Het succes zit hem nu juist in de afstemming van deze factoren.

Deelnemers werkgroep

De deelnemende gemeenten aan de werkgroep zijn:

Gemeente Bernheze
Gemeente Breda
Gemeente Brielle
Gemeente Brunssum
Gemeente Den Haag
Gemeente Den Helder
Gemeente Eersel
Gemeente Emmen
Gemeente Haarlemmermeer
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht
Gemeente Heerhugowaard
Gemeente Hoorn
Gemeente Maastricht
Gemeente Oude-IJsselstreek
Gemeente ‘s-Hertogenbosch
Gemeente Waalre
Gemeente Westvoorne en Brielle
RPA Noord-Holland Noord

De werkgroep staat onder voorzitterschap van  Renee Musch, senior consultant bij MvR & Partners. Meer verslagen en andere documenten tref je in de databank voor leden van GemeenteNL. Nog geen lid? Maak het gelijk in orde.