Slimme sleutel moet kans op woninginbraak verkleinen

Woningcorporatie ZOwonen neemt in samenwerking met de politie en gemeente Sittard-Geleen de proef op de som met een nieuw soort anti-inbraak sloten. De digitale versie van het klassieke deurslot moet het aantal woninginbraken in Sittard-Geleen - waar de inbraakcijfers ondanks een afname in 2016 nog relatief hoog liggen - omlaag halen, en zo een veilige woonomgeving creëren.

Corporatie zet digitale sleutel in tegen inbrekers

Anders dan met normale sloten kan de digitale sleutel op afstand bediend worden. Wanneer de sleutel bijvoorbeeld verloren of gestolen is kan het systeem via telefoon of computer geblokkeerd worden. Bovendien is het namaken van een slot onmogelijk. Op deze manier minimaliseert de kans op inbraken met gevonden of gestolen sleutels.

Voor de proef zijn 50 sociale huurwoningen in Sanderbout Sittard geselecteerd. Buurtbewoners reageerden over het algemeen enthousiast en bereidwillig. Deelname aan het experiment is op vrijwillige basis en zonder extra kosten voor de bewoner. De gezamenlijke investering in het project bedraagt ongeveer 100.000 euro, waarbij ZOwonen zelf circa 30.000 euro insteekt. De sleutelproef zal na ongeveer een halfjaar in samenwerking met de deelnemers geëvalueerd worden.