Rotterdam eerste gemeente met digitale videobalie

De gemeente Rotterdam werkt aan steeds meer producten en diensten die Rotterdammers via de digitale balie kunnen regelen. Nieuw is dat inwoners een online videobel-afspraak kunnen maken. Met deze videobalie is Rotterdam de eerste gemeente in Nederland.

Vanaf elke locatie

Met de digitale balie, is een bezoek aan het Stadhuis niet meer nodig om toch oog in oog te komen met een gemeenteambtenaar. Een afspraak kan doorgaan vanaf een locatie die de Rotterdammer het beste uitkomt, bijvoorbeeld vanuit huis, een ziekenhuis en zelfs vanuit het buitenland. Helemaal van deze tijd, makkelijk, snel en veilig.

Enthousiaste reacties

Rotterdam is de eerste gemeente met deze uitgebreide vorm van digitale dienstverlening. De gemeente werkt aan steeds meer producten en diensten die Rotterdammers via de digitale balie kunnen regelen. Rotterdammers zijn volgens de gemeente enthousiast over deze nieuwe vorm van dienstverlening. Want de digitale dienstverlening is snel en eenvoudig in gebruik. Een afspraak maken gaat via het gemeentelijke telefoonnummer of de website. De inwoner ontvangt daarna een uitnodiging via e-mail voor de videoafspraak en via één druk op de knop komt hij in de online wachtkamer. Daarna begint het gesprek.

Veilig en vertrouwd

Om deel te nemen aan een videobelafspraak, hoeft een inwoner geen app te downloaden. Ook slaat de gemeente gegevens van het gesprek niet op. Hierdoor is het volgens de gemeente veilig en heel makkelijk. Wethouder Arjan van Gils zegt hierover: ‘Deze handige vorm van dienstverlening moet voor iedereen toegankelijk zijn. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: het is veilig en vertrouwd voor de Rotterdammer en voor de gemeente is het goedkoper en beter te organiseren.’

Of de videobalie inderdaad zo handig en veilig is kun je nu ook zelf beoordelen. Ga voor de Rotterdamse innovatie naar de website www.rotterdam.nl/digitalebalie

Meer weten over wat toenemende digitalisering voor jouw eigen werk betekent? Bezoek als lid van GemeentenNL gratis het ledenevent op 18 mei 2021.