Rogier Kelderman (Rijnconsult): “Begin opnieuw met data verzamelen”

Rogier Kelderman Rijnconsult Begin opnieuw met data verzamelen

Niet alleen binnen gemeenten maar bij alle organisaties is er sprake van hoarder-gedrag op data. Dat zegt Rogier Kelderman, adviseur bij Rijnconsult. De hoeveelheid data waarmee we in onze sector te maken hebben neemt steeds meer toe. Dit heeft gevolgen voor ons en voor ons werk. Maar wat zijn die gevolgen precies? In een serie interviews en artikelen gaat GemeentenNL op zoek naar de antwoorden. Dit keer leggen we onze vragen voor aan Rogier Kelderman. Hoe kijkt hij naar de data-ontwikkelingen?

Doel voor ogen

We vragen Kelderman of we doorschieten in het verzamelen van data of dat we nog veel te weinig doen. Kelderman: “Er is sprake van hoarder-gedrag. Doelloos grote aantallen data verzamelen en vervolgens het overzicht verliezen in de hoeveelheid data die beschikbaar is. Advies, begin opnieuw. De vraag die je je als gemeente zou moeten stellen is welke strategische doelstellingen heb ik en welke data ondersteunen deze doelstellingen.”

Onbenutte mogelijkheden

Volgens Kelderman zijn binnen gemeenten de mogelijkheden met data nog niet benut. Welke delen van de customer journey zouden bijvoorbeeld baat kunnen hebben bij data of zelfs helemaal op basis van data die nu al beschikbaar is geautomatiseerd kunnen worden? Kelderman: “Voorbeeld is een aanvraag van een vergunning. Tegenwoordig zijn de Machine Learning systemen al zo ontwikkeld dat op basis van voorgaande aanvragen volledige automatisering kan plaatsvinden.”

En wat betekent dit voor het werk bij de gemeente, wordt de uitvoering van taken juist makkelijker of moeilijker doordat we beschikken over meer data, systemen en digitale mogelijkheden? Kelderman: “Digitale ondersteuning gaat het werk niet makkelijker maken. Het gaat in eerste instantie juist makkelijke taken vervangen waardoor er meer ruimte komt voor complexere zaken of het benutten van andere competenties. Wel vraagt het ontwikkelen van dergelijke datagedreven constructies om hele andere competenties, competenties die op dit moment nog niet of in onvoldoende mate binnen een gemeente aanwezig zijn.”

Simpel is mooi

Dat je data voor van alles en nog wat kunt inzetten is evident. Maar data blijft een middel volgens Kelderman. Hij zegt daarover: “Als gemeente moet je een keuze maken welke richting je op wilt op het moment dat je data gaat vangen. Overal is data te verzinnen, in mijn ogen vergt het vaak wel creativiteit om deze kansen in de praktijk te herkennen en benutten. Juist de “mooie” adviesvoorbeelden zijn vaak vreselijk complexe toepassingen van data analyses. In mijn ogen zitten de mooiste ontwikkelingen nu voornamelijk in de ontwikkeling van “simpelere” toepassingen van data. Zo kan je bijvoorbeeld data gebruiken om de bezetting op verschillende stadskantoren op orde te krijgen, klein beginnen en leren en dan pas groter toepassen.”

Roadmap maken

Zijn gemeenten al voldoende vaardig in het omgaan met de toenemende hoeveelheid data of wat zou er nog moeten gebeuren, vragen we aan Kelderman. “Begin maar eens met data te koppelen aan de strategische doelen en een Roadmap te maken, zegt hij. “Op basis daarvan kun je klein beginnen en ervoor zorgen dat je daarbij langzaam de juiste kennis in huis gaat halen of ontwikkelen.”