Roadmap voor een succesvolle ICT-samenwerking

Samenwerken op het vlak van ICT is een veelomvattende verandering. Het raakt niet alleen de techniek, maar onder andere ook de cultuur, de organisatie, de processen, de medewerkers en de financiën. Het is van belang om de juiste randvoorwaarden te scheppen. Daarom is er een roadmap ontwikkeld, een soort stappenplan dat je een goed overzicht geeft van de samenhang van het gehele harmonisatieproces. Het helpt je bij het realiseren van een succesvolle ICT-samenwerking.

De roadmap

De roadmap geeft allereerst verschillende stappen en mijlpalen weer op bedrijfskundige gebieden. Het is daarnaast nuttig om de map te bekijken bij het samenwerken op onderdelen zoals belasting- of automatiseringsgebied.

Prettiger en succesvoller samenwerken

Bij het benoemen van de sporen is gebruikgemaakt van het 9-vlaksmodel voor informatiemanagement. Het 9-vlaksmodel legt een verbinding tussen de behoefte van de organisatie en de mogelijkheden en het aanbod van ICT. In de routekaart zijn de drie lagen van het model: richten, inrichten en verrichten goed herkenbaar.

Kortom, de routekaart helpt samenwerkende organisaties bij het beheerst veranderen en optimaal ondersteunen van de dienstverlening en bedrijfsvoering. Als de de juiste voorwaarden voor samenwerken aanwezig zijn, zal er prettiger en succesvoller samengewerkt worden.

Downloaden

Nieuwsgierig geworden? Download de PDF van de roadmap via deze link.

Wil jij méér kennis en inzichten op doen? Bezoek je eerste GemeentenNL Event met een kennismakingsvoucher. Download hier jouw voucher en meld je kosteloos aan.

Over Kees van den Tempel

Kees is adviseur bij Native Consulting, de betrouwbare en innovatieve adviespartner van gemeenten voor complexe vraagstukken op het snijvlak van Informatievoorziening, Dienstverlening en Bedrijfsvoering.

Bekijk alle berichten van Kees van den Tempel →