Recordaantal deelnemers onderzoek Digitale Transformatie van Gemeenten

digitale transformatie

Elk jaar nodigt GemeentenNL haar leden uit om mee te doen aan het onderzoek naar de staat van de digitalisering in onze sector. Dit jaar doet een recordaantal respondenten mee. Met 1.078 respondenten is het onderzoek inmiddels een van de grootste in de sector. Afgelopen jaar deden aan een vergelijkbaar onderzoek door GemeentenNL nog precies 999 respondenten mee. Een stijging derhalve van 8%.

Populair en veilig

De groei van het aantal deelnemers komt niet alleen door de groei, bekendheid en populariteit van GemeentenNL als onafhankelijk kennisplatform. Het komt ook door het toenemende belang van digitalisering voor gemeenten. Daarbij kijken zij niet alleen naar de kansen die dit biedt om de uitdagingen het hoofd te bieden. Er is ook steeds meer aandacht voor de gevaren van voortgaande digitalisering of zelfs algoritmisering van de organisatie.

Een opvallende trend bij het onderzoek is dat ook het aantal telefoontjes toenam over de juistheid van de afzender. Uit angst voor beveiligingslekken en malware namen meerdere respondenten contact op met GemeentenNL om de echtheid te controleren. Dit is een positieve ontwikkeling en zegt iets over de toenemende digitale volwassenheid van de sector.

Onderzoeksrapport ontvangen

Van alle antwoorden uit het onderzoek maakt GemeentenNL een volledig onderzoeksrapport dat elk lid ontvangt. De resultaten worden ook besproken in werkgroepen, tijdens het jaarlijkse Digital Event en in  publicaties. Nog geen lid van GemeentenNL?  Meld je vandaag nog aan.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →