Programma De Week van Databedrevenheid (22-26 juni)

DATABEDREVEN het digital event

MAANDAG 22 JUNI

09.00 uur Zero shot learning door Prof dr Jaap van den Herik
In dit hoorcollege belicht Professor Van den Herik de kansen die zero shot learning biedt. Het gaat hierbij om het classificeren van grote hoeveelheden data waarbij een systeem zelf nieuwe patronen of indelingen vindt die je zelf vooraf nog niet had kunnen bedenken. Hoe werkt dat en wat kun jij ermee in jouw werk?

13.00 uur Databedrevenheid door Leiden Centre of Data Science
Tijdens dit werkcollega gaan we aan de slag met het “huiswerk” dat je vooraf ontvangt. Het is een praktisch vervolg op het hoorcollege van Professor Van den Herik.

DINSDAG 23 JUNI

09.00 uur Waardegedreven werken met data door Tanaquil Arduin
Tanaquil is chief data officer bij de gemeente Den Haag. Zij gaat in op de ontwikkelingen die op haar organisatie afkomen. Omdat de gemeente datagedreven wil werken vraagt dit om een stevige data-organisatie en een visie op data. Met inspirerende praktijkvoorbeelden.

13.00 uur Weg met datasilo’s door Wouter Beek
Wouter Beek is oprichter van Triply en onderzoeker bij de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij constateert dat we steeds meer data uitwisselen en dat we daarom meer kopieën van dezelfde gegevens maken. Dat hoeft niet. Linked Data is een nieuwe manier om efficiënter met data om te gaan en deze beter te verbinden. Met tips hoe je dit in je eigen organisatie kunt gebruiken.

13.30 uur Q&A databedreven organisaties
We spreken 3 organisaties die hard op weg zijn om databedreven te worden. Bekijk deze vooraf opgenomen video’s en ontdek wat hun geheim is. Je leert van de fouten, de successen en de doorbraken. De video’s kun je tevens terugvinden in de kennisbank voor leden.

WOENSDAG 24 JUNI

09.00 uur Duurzaamheid is een datavraagstuk door Marten Middendorp
Maar liefst 11 organisaties werken samen in dit data-experiment. Met de data van ruim 100.000 woningen krijgen zij een zicht op de kosten en opbrengsten van verduurzaming. Voor het klimaat en voor de bewoner. Door Marten Middendorp, partner bij Republiq.

DONDERDAG 25 JUNI

09.00 uur Woonbron: Onze data leeft, de weg naar databedrevenheid met PWCo
In deze workshop vertelt de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron hoe zij de weg naar databedreven opereren bewandelt. Ze geeft antwoord op de vraag wannéér en hoé je als organisatie stappen maakt.  Tijdens deze sessie nemen we je mee in de stappen die Woonbron doorloopt om een succesvolle transitie naar databedrevenheid te realiseren.

13.00 uur Toegangscontrole in je persoonlijke domein door Intratone
Toegangscontrole kan bestaan uit monitoren van de mensen die het gebouw binnenkomen en verlaten. Het kan ook betrekking hebben over hoe je het beheer uit kan voeren met beschikbare tools. Intratone heeft hiervoor een aantal slimme oplossingen bedacht. Na de workshop weet je dan ook waar een goed toegangsbeheer aan moet voldoen en welke tools je hiervoor kan toepassen.

15.00 uur Test: hoe databedreven ben je al
Vul voorafgaand aan de sessie een korte online test in. Want we zullen live de uitkomsten met elkaar delen en jou van handige tips voorzien. Er is geen goed of fout, er zijn alleen verschillende mogelijkheden in verschillende situaties.

VRIJDAG 26 JUNI

09.00 uur Escaperoom – los het dataprobleem op en bevrijd jezelf
Je krijgt een probleem voorgelegd over data bij een organisatie. En je ontvangt een versleuteld bericht om dit probleem op te lossen. Tussentijds ontvang je diverse raadsels om tot de oplossing te komen. Lukt het jou? Dan ontvang je het officiële databedreven certificaat.

10.00 uur Resultaten werkgroep Datagedreven Organisatie
De werkgroep De Datagedreven Organisatie bespreekt haar conclusies en aanbevelingen. Voorzitter is Rob Janssen, manager data en informatie bij Antea Group.

10.00 uur Resultaten werkgroep Digitalisering & Medezeggenschap
De werkgroep presenteert haar nieuw ontwikkelde methodiek. Voorzitter is Anita van der Wal, directeur en oprichter vanQuatrospect. De werkgroepleden bespreken met jou de volgende onderwerpen: Het digitale huis – de vier kamers; Succesfactoren voor strategie executie én betrokkenheid – onze 8; In gesprek met…. Hoe digitale betrokkenheid vooraf een zinvolle dialoog en handige tips oplevert

10.30 uur Start nieuwe werkgroepen
De nieuwe werkgroepen gaan aan de slag met een datavraagstuk. Leden komen gedurende een jaar eens in de 3 maanden 2 uur bij elkaar en bedenken toekomstige scenario’s voor maatschappelijke vraagstukken waarbij data een rol zal spelen. Op het event van 2021 presenteren zij hun resultaten.