Online identificeren in gemeente Amsterdam veiliger en vriendelijker

De gemeente Amsterdam werkt aan een nieuwe manier van online identificeren: ’goed-ID’. De gemeente zet met goed-ID en de IRMA-app stappen naar een meer gebruiksvriendelijke en veilige online dienstverlening. Er is inmiddels een webpagina waar iedereen deze manier van identificeren kan uitproberen.

Veilige app

Om de nieuwe manier van online identificeren in de toekomst succesvol aan te bieden, heeft de gemeente nu een webpagina waar iedereen de tool kan uitproberen en ervaringen kan delen. Met de IRMA-app, ontwikkeld door de Radboud Universiteit en de Stichting Privacy by Design en gratis beschikbaar in alle app stores, moet een Amsterdammer zich binnenkort eenvoudig online veilig en betrouwbaar kenbaar kunnen maken. Via de app deelt de inwoner alleen de hoogstnoodzakelijke gegevens en is direct inzichtelijk welke gegevens dat zijn. Soms is een Burgerservicenummer nodig voor het aanvragen van een dienst (bijvoorbeeld bij het verlengen van een paspoort), maar soms is een postcode of een e-mailadres al genoeg (bijvoorbeeld als iemand een geveltuin wil aanleggen). De gemeente kan op haar beurt met de IRMA-app controleren of de gedeelde gegevens kloppen.

Privacy versus gemak

Wethouder Touria Meliani (Digitale Stad) zegt over het initiatief: “Als stad vinden we het belangrijk dat we op een veilige en verantwoorde manier omgaan met de data van Amsterdammers. Maar tegelijkertijd willen we onze dienstverlening verbeteren en voor iedereen toegankelijk maken. Privacy versus gemak lijkt soms een spanningsveld te zijn, maar niet als je kijkt naar IRMA en goed-ID. Je deelt alleen de hoogstnoodzakelijke gegevens, de app spreekt voor zich, data is niet centraal opgeslagen en je hebt goed inzicht wat je deelt en met wie.”

Zelf uitproberen

De gemeente Amsterdam werkt aan een datastrategie die Amsterdammers meer zeggenschap moet geven over de data die door de stad over hen wordt verzameld. Goed-ID is in lijn met deze ambitie. Momenteel wordt er in de Eerste Kamer gesproken over de wet Digitale Overheid, die de komst van nieuwe veilige apps zoals IRMA naast DigiD mogelijk zal maken. In voorbereiding op deze wet kun je de app uitproberen en feedback geven op de webpagina.