Niels van Dongen: ‘Datagebruik staat nog in de kinderschoenen’

Door de toegenomen digitalisering verandert de wereld om ons heen. En dat heeft ook gevolgen voor de gemeente. Voor haar dienstverlening, de processen, de mensen en voor veel meer. In de aanloop naar ons Digital Event publiceren we de komende periode een aantal interviews over de kansen en ook struikelblokken die digitalisering biedt. We vroegen de belangrijkste gemeenten, adviseurs en leveranciers naar hun mening. En dit is wat Niels van Dongen van Rijnconsult jou te vertellen heeft:

Kansen

Wat betekent de toegenomen digitalisering voor gemeenten in het algemeen?
Kansen. Kansen op meer efficiënt en effectief werken. Meer klantgerichtheid, meer plaats onafhankelijkheid,  kans op productiever en meer integraal werken. Het maakt de gemeente moderner en passend bij de tijd en daarmee ook een interessante werkgever.

Wat is de visie van jouw organisatie op de digitalisering bij gemeenten, waar gaat het
naartoe?
Het is een onomkeerbaar proces en je moet mee in de vaart. Er is een inhaalslag nodig wat betreft nieuwe klantbedieningsconcepten en -modellen. De grootste uitdaging is de investering en het resultaat zo goed mogelijk te laten aansluiten op de business opgaven.

Beperkingen digitale visie

Zijn er beperkingen die de digitale visie in de weg zitten? Oftewel: zijn er nog hobbels
te nemen voordat de visie werkelijkheid wordt?
De kosten/investeringen zijn hoog. Er is gebrek aan kennis en expertise, zowel hard- en softwarematig, als ook functioneel beheer. Denk aan informatiemanagement en met name passend leiderschap vanuit veranderkunde en -vermogen.

Waar zie jij op dit moment de digitale prioriteiten bij gemeenten liggen? En wat vind je ervan dat die prioriteiten juist daar liggen?
Die liggen op het bordje van het management, de directie en het bestuur. Door de omvang en impact ligt het daar, maar het wordt te makkelijk en snel verlegd naar de afdelingen A&I, die er te klinisch en ‘blauw’ mee omgaan. Verandermanagement is de belangrijkste opgave vanuit aansluiting bij de business.

‘Samenwerken levert per definitie meer op dan alleen’

Is een volledig digitale gemeente haalbaar? En is het wenselijk?
Het is bijna volledig haalbaar. Kijk maar eens naar de ontwikkelingen die zich al jaren voordoen in Estland. Dat lijkt mij niet wenselijk. Er blijft behoefte aan face-to-face contact, vooral in complexe trajecten waarin advies nodig is.

We horen op onze redactie nogal eens dat je als gemeente meer moet samenwerken met andere gemeenten en met andere partijen om optimaal te profiteren van de mogelijkheden die digitalisering biedt. Ben je het hiermee eens of juist niet?
Samenwerken levert per definitie meer op dan alleen. Alleen ga je misschien sneller, samen levert meer op. Men moet best practices meer delen en meer kopiëren in plaats van het wiel zelf opnieuw uitvinden. En veel meer standaardiseren en uniformeren over gemeenten heen. Eén architectuur voor IT en Business levert al veel op. Geen enkele gemeente is uniek.

‘Datagebruik staat nog in de kinderschoenen’

Om te kunnen sturen heb je data nodig. Maar ook om bijvoorbeeld te innoveren of de energietransitie mogelijk te maken, komt steeds meer data beschikbaar van allerlei organisaties en systemen. Maak je al voldoende gebruik van deze data?
Nee, dit staat in de kinderschoenen. Zeker wat betreft het toepasbaar maken en daar ook echt voordelen uit halen. Het is wel interessant om verder te verkennen. Maar dit moeten we meer doen vanuit gemeentelijke samenwerkingen in plaats weer ieder voor zich.

1 praktische tip

Jouw organisatie heeft inmiddels de nodige ervaring met gemeenten. Heb je tot slot 1 praktische tip waar gemeenten van kunnen profiteren?
Start altijd vanuit directie/management en laat hen zich werkelijk verdiepen in de waarde van digitalisering en informatisering en pak daarna pas door!

Voucher

Wil jij méér kennis en inzichten op doen? Bezoek je eerste GemeentenNL Event met een kennismakingsvoucher. Download hier jouw voucher en meld je kosteloos aan.