Leerlingen gaan vloggen bij gemeente Coevorden

Ze hebben er zin in. Annejet van der Weide, Lynn van Ewijk, Roos Schottert en Rosa-Lyn Brand. De vier vwo-3 leerlingen van De Nieuwe Veste gaan de komende maanden vloggen bij de gemeente Coevorden. Vanaf februari verschijnt elke week een vlog op het YouTube kanaal van de gemeente en is een korte versie te bekijken via Instagram. De leerlingen gaan wekelijks op bezoek bij een medewerker van de gemeente. Door het stellen van vragen en het maken van filmbeelden laten ze, door hun eigen ogen, zien wat er bij de gemeente gebeurt en waar de medewerkers van de gemeente dagelijks mee bezig zijn.

Aanleiding voor het maken van de vlogs is een bezoek van de leerlingen in het kader van ‘Onderwijs Ontmoet Ondernemers’. In november kwam een schoolklas van De Nieuwe Veste naar het gemeentehuis. Daar werd hen gevraagd hoe de gemeente de leerlingen beter kan bereiken en betrekken bij wat de gemeente allemaal doet. De leerlingen kwamen zelf met het idee om te gaan vloggen via YouTube en Instagram. Maar dan moest het beslist geen vlog worden van de gemeente maar van henzelf. Met docent Joost Engel werden afspraken gemaakt voor het vervolg.

Vlogger Ilse Kremer

Een team van vier leerlingen werkte het idee verder uit. Het betrekken van de bekende vlogger Ilse Kremer was één van de ideeën. Ilse Kremer, die tegenwoordig in Amsterdam woont en sinds 2016 haar eigen YouTube kanaal heeft, vond het zo leuk dat ze direct toezegde om naar Coevorden te komen om de leerlingen te helpen. Met ruim 26.000 YouTube en 10300 Instagramvolgers is Ilse Kremer een populaire vlogger. In haar vlogs is ook Ilse’s zusje Emma regelmatig in beeld. Emma is 13 jaar oud en heeft het Down Syndroom.

Jongeren betrekken

“Als gemeente willen we graag laten zien welke werkzaamheden we uitvoeren en hoe leuk het is om bij de Gemeente Coevorden te werken”, aldus Nick Lubberman die vanuit de gemeente bij het project is aangesloten. “Ook vinden we het belangrijk om jongeren te betrekken bij onze werkzaamheden. Zij zijn immers de toekomst en we willen ze als organisatie graag betrekken bij ons werk”.

Likes

Annejet, Lynn, Roos en Rosa-Lyn gaven aan graag een ‘Battle’ te willen, een wedstrijd tussen vloggers, waarin het draait om het verzamelen van de meeste likes. De leerlingen willen zo veel mogelijk over de gemeente te weten te komen. Iedere week krijgen ze een opdracht. Aan het eind van de periode komt één leerling als winnaar uit de bus. Medio mei wordt in een afsluitende vlog met alle leerlingen de uitslag bekend gemaakt.

Vlogt jouw gemeente al?

Met zakelijk vloggen geef je jouw gemeente een gezicht. Zo krijgen de kijkers meer binding met de gemeente. Met zakelijke vlogs kun je informeren en inspireren. Denk bijvoorbeeld aan het vastleggen van verschillende activiteiten binnen de gemeente en een vlog waarin je burgers aanspoort iets te doen. Zoals stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Daarnaast kijken steeds meer mensen liever video’s dan dat ze een lap tekst lezen. Het is dus ook een stukje gemak voor de kijkers.

Meer weten over zakelijk vloggen?

Bekijk dan ook eens de artikelen uit onderstaande serie.