In welke digitale fase zit jouw gemeente?

Er zijn verschillende fases die elke gemeente doorloopt in haar digitale transformatie.

Fase 1

In de eerste fase van de digitale transformatie zijn gemeenten vooral bezig met de digitalisering van bestaande processen en systemen. Klanten kunnen voortaan digitaal een aanvraag indienen en organisaties experimenteren wat met datatoepassingen. De gemeente is dan nog traditioneel aangestuurd met duidelijk van elkaar gescheiden afdelingen en een top-down aansturing.

Fase 2

In de tweede fase ontwikkelen gemeenten nieuwe werkwijzen, processen en systemen. Bovendien kennen ze als organisatie een vorm waarbij zowel top-down sturing als zelfsturende teams voorkomen. Bij 10 tot 20% van de gemeenten komt dit voor.

Fase 3

In de derde fase van de digitale transformatie ontstaan nieuwe organisatie- en verdienmodellen die gebaseerd zijn op digitale mogelijkheden. Gemeenten nemen afscheid van oude organisatievormen en vormen open netwerkorganisaties. Rond de 10% van de gemeenten zegt zich in deze fase te bevinden.

Belangrijk is dat verschillende organisaties verschillende definities hanteren van digitale transformatie. In de publieke sector is het gebruikelijk om het begrip te hanteren voor digitalisering van processen, terwijl bedrijven het vooral gebruik voor een compleet nieuwe manier van digitaal werken en nieuwe inkomsten genereren die voorheen niet bestonden.

E-book De digitale gemeente

Op 1 mei verschijnt het E-book De Digitale Gemeente. GemeentenNL-leden ontvangen automatisch per e-mail bericht zodra het E-book verschijnt. Zij kunnen het gratis downloaden.

Nog geen lid? Regel vandaag nog je lidmaatschap van GemeentenNL en krijg toegang tot de kennisbank inclusief dit boek. Je kunt dan voortaan ook gelijk deelnemen aan alle events, trainingen en commissies.

Over Hellen Meijn

Hellen is projectleider en redacteur bij GemeentenNL

Bekijk alle berichten van Hellen Meijn →