Gemeenten: “Te weinig onderlinge digitale samenwerking”

Bijna driekwart van alle gemeenten vindt dat er veel te weinig onderlinge samenwerking is op het gebied van digitalisering. Zij zijn mede daardoor bang niet mee te kunnen komen in de grote digitale ontwikkelingen die kunnen leiden tot effectievere en efficiëntere processen (zoals Blockchain). Dat blijkt uit exclusief onderzoek door GemeentenNL onder meer dan 300 medewerkers. De leden van GemeentenNL zullen de uitkomsten tijdens het jaarlijkse Digital Event bespreken.

Gemeenten te weinig onderlinge digitale samenwerking

Minder techniek, meer kennis

De ambitieuze doelstellingen van gemeenten op het gebied van verdergaande digitalisering, automatisering en robotisering leiden ertoe dat er grotere budgetten en meer bestuurlijke aandacht naartoe gaan. Een van de afhankelijkheden is beschikbare technologie. Met name door de markt is hierin de afgelopen jaar veel geïnvesteerd zodat gemeenten gebruik kunnen maken van state-of-the-art technologie.

Belangrijker nog dan de technologie zijn de interne kennis en vaardigheden. Die zorgen ervoor dat je de juiste keuzes kunt maken uit beschikbare technologie en dat je weet welke technologie je voor welk probleem nodig hebt. Uit eerder gepubliceerde onderzoeksresultaten van GemeentenNL blijkt dat de digitaliseringskennis volgens eigen zeggen tekortschiet.

Zorgwekkend

Dat driekwart van de gemeenten vindt dat naast de eigen kennis ook de samenwerking met andere gemeenten verbetering behoeft is zorgwekkend. Enerzijds vanwege de ambitieuze digitaliseringsplannen en anderzijds vanwege het publieke belang dat hiermee gediend is.

Wat zou jij doen?

Deze onderzoeksresultaten zullen voor jou niet als een verrassing komen. Ervaar je zelf ook dat de onderlinge samenwerking verbeterd kan worden en dat er nog meer kennis nodig is? Laat ons weten wat jouw ervaring is en wat we zouden moeten doen. Stuur je tips en suggesties per e-mail naar redactie@gemeentennl.nl of schrijf ze hieronder in de reacties.