Gemeenten: “Collega’s zijn niet zo digitaal, ik wel”

Slechts 27% van de medewerkers bij gemeenten vindt dat zijn collega digitaler is dan hij vermoedt. Tegelijkertijd vindt een overgrote meerderheid (54%) de collega minder digitaal onderlegd. Van de eigen digitale kennis is 55% meer dan overtuigd. Dat blijkt uit exclusief onderzoek door GemeentenNL onder meer dan 300 medewerkers.

Verontrustend

Uit het onderzoek, dat in maart 2019 plaatsvond, blijkt een discrepantie tussen het zelfbeeld en het beeld over collega’s op het gebied van digitalisering. In het kader van de grote digitaliseringsopgave bij gemeenten is dit een verontrustende onderzoeksuitkomst. De uitkomsten zijn een van de redenen van GemeentenNL om er tijdens haar jaarlijkse Digital Event aandacht aan te besteden.

Eigen kennis

In totaal 86% van de gemeenten vindt de eigen kennis over digitalisering goed of voldoende.

eigen digitale kennis

Digitale kennis van collega’s

Dat gemeenten digitaler en meer datagedreven willen werken is inmiddels genoegzaam bekend. Daarvoor is het nodig om voldoende kennis in huis te hebben om dit te realiseren. Mede daarom is veel geld aan opleiding en training besteed, gemiddeld €1.003 per medewerker per jaar in 2017. Dit bedrag is echter gedaald ten opzichte van eerdere jaren.

Wellicht is deze daling in budgetten een van de oorzaken van het lage vertrouwen in de digitale kennis van de eigen collega’s. Hun kennis wordt gewaardeerd maar zeker niet overschat. Immers, 54% is het niet eens met de stelling dat de eigen collega’s digitaler zijn dan de respondenten vermoeden.

digitale kennis collegas

Hoe zit dat bij jou?

Waarschijnlijk herken je het beeld uit dit onderzoek. Is dat zo? En mogelijk heb je ook al nagedacht wat we zouden moeten doen. Hoe zorgen we ervoor dat we onze digitale kennis vergroten? Welke mogelijkheden zie jij? Laat het ons weten per e-mail via redactie@gemeentennl.nl of schrijf je suggestie hieronder in de comments.