WhatsApp, hét communicatiemiddel voor de digitale gemeente

Gemeente Aalten is vanaf nu ook bereikbaar via WhatsApp. Een mooie uitbreiding van de digitale dienstverlening. Inwoners en ondernemers die een vraag willen stellen aan de gemeente kunnen in het vervolg ook contact opnemen via het WhatsApp-nummer 06 – 22 02 77 68. Zij krijgen in principe dezelfde werkdag antwoord van een medewerker van het Klant Contact Centrum van de gemeente.

Meer dan elf miljoen gebruikers

Burgemeester Stapelkamp: “Het aantal mensen dat in Nederland WhatsApp gebruikt is nu al meer dan elf miljoen. In onze gemeente zullen er ook al heel veel zijn. Uit het recente onderzoek naar communicatie met de gemeente van ons inwonerspanel ‘U spreekt’ bleek ook al dat veel inwoners voor vragen aan de gemeente gebruik denken te maken van WhatsApp. Daar sluiten we met deze nieuwe service op aan.”

Dezelfde dag antwoord

De kracht van WhatsApp is dat het een snel middel is. Iemand die de gemeente appt, verwacht snel een reactie. KCC-medewerkers beantwoorden de vragen die binnenkomen via de app tijdens de reguliere openingstijden van het gemeentekantoor. Berichten die buiten kantooruren zijn verstuurd, worden de eerstvolgende werkdag beantwoord.

Privacygevoelige gegevens

Het is niet mogelijk om via het speciale WhatsApp-telefoonnummer van de gemeente Aalten te bellen of een sms te sturen. Vragen waarvoor privacygevoelige gegevens nodig zijn, zoals een Burgerservicenummer, worden niet via de app beantwoord. In die gevallen wordt op een andere manier contact gezocht.

Een kleine minderheid

Momenteel gebruikt een kleine meerderheid van de gemeenten WhatsApp als communicatiemiddel. De gemeente Terneuzen was in 2013 de allereerste in Nederland die de app gebruikte om vragen of klachten van bewoners te beantwoorden. Het persoonlijke contact via WhatsApp past goed bij een persoonlijke dienstverlening. Inwoners ervaren het als iets positiefs dat de gemeente laagdrempelig bereikbaar is. Uit een klanttevredenheidsonderzoek van gemeente Krimpenerwaard blijkt dat burgers het contact via de app gemiddeld een 8,3 geven.

Heeft jouw gemeente ook digitale initiatieven die een plekje op deze site verdienen? Aarzel dan niet en stuur een mail aan de redactie!

Voucher

Wil jij méér kennis en inzichten op doen? Bezoek je eerste GemeentenNL Event met een kennismakingsvoucher. Download hier jouw voucher en meld je kosteloos aan.