Equinix lanceert cloudomgeving speciaal voor Nederlandse gemeenten

-advertorial-

Directe verbinding tussen burgers, medewerkers, cloudleveranciers en overheidsnetwerken.

Amsterdam, 13 november 2018 – Equinix Managed Services Nederland lanceert vandaag een cloudomgeving speciaal ontwikkeld voor lokale overheden. Equinix Gemeente Cloud biedt gemeenten een platform om veilig en flexibel te innoveren en direct te verbinden met cloudleveranciers en overheidsnetwerken. Dit om diensten dicht bij burgers en medewerkers te brengen en zo een optimale dienstverlening te kunnen bieden. Equinix Gemeente Cloud maakt het mogelijk om beheer- en investeringslasten te verlagen en tegelijkertijd de flexibiliteit en innovatiesnelheid te verhogen. De lancering vond plaats tijdens het Digital Event 2018 in Mediaplaza in Utrecht.

“Als gemeenten kwalitatief hoogwaardige diensten willen leveren aan burgers en andere organisaties is de overstap naar de cloud een vereiste”, zegt Benno Kuijper, Strategic Productmanager van Equinix Managed Services. “Maar de inzet van de cloud kent wel een aantal uitdagingen. Gemeenten zijn soms terughoudend omdat ze vragen hebben over privacy en veiligheid, en omdat ze met procesmatige- en organisatorische uitdagingen te maken hebben. Met Equinix Gemeente Cloud beantwoorden we deze vragen en helpen we gemeenten in hun eigen tempo veilig en eenvoudig de digitale overstap te maken.”

Voordelen hybride Gemeente Cloud

Equinix Gemeente Cloud is een virtual private cloudplatform dat volledig is ingericht op de wensen en eisen van gemeenten. Hierdoor kunnen gemeenten privacy gevoelige informatie opslaan conform Nederlandse wet -en regelgeving. Tevens biedt het, in combinatie met de public cloud, de mogelijkheid om een digitale infrastructuur maximaal te schalen, te innoveren en direct te koppelen met overheidsinstellingen en andere gemeenten. Kuijper: ”Doordat Equinix zich in het hart van het internet bevindt, kunnen gemeenten daarnaast gebruikmaken van aanvullende public clouddiensten. Door deze benadering kan iedere gemeente de reis naar de cloud, van cloudontwerp tot -integratie, in zijn eigen tempo afleggen, ongeacht de fase waarin ze zich bevindt als het gaat om de digitale transformatie.”

Als eerste in de cloud

De gemeente Molenwaard is de eerste Nederlandse gemeente die haar IT-infrastructuur in de Equinix Gemeente Cloud zet. Het heeft de eigen on-premise datacenters gesloten en alle systemen overgezet op zowel Equinix Gemeente Cloud als het Azure-cloudplatform. Molenwaard is hierdoor zelfs in staat om te opereren zonder gemeentehuis. Kuijper: ”Met deze cloud-oplossing beschikken ambtenaren altijd over alle benodigde informatie en hoeven burgers zich niet langer aan een loket te melden als ze een paspoort willen aanvragen. Veel dingen kunnen thuis vanaf de bank geregeld worden, en voor de zaken als een bouwaanvraag gaat de ambtenaar naar de burgers toe.”

Over Equinix

Equinix, Inc. (Nasdaq: EQIX), verbindt toonaangevende bedrijven en overheden overal ter wereld rechtstreeks met hun klanten en partners in datacenters met de grootste keuze in netwerken. In 52 markten, verspreid over vijf continenten, brengt Equinix bedrijven samen om nieuwe groeimogelijkheden te realiseren en hun organisatie, IT en Cloud strategieën te versnellen. In de hedendaagse digitale economie, waar zakelijke businessmodellen steeds afhankelijker zijn van elkaar, is interconnectie essentieel voor succes. Equinix exploiteert het enige wereldwijde interconnectieplatform. Dit creëert constant nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en overheden die op deze manier bij elkaar worden gebracht. Zie ook: www.equinix.com