Een datagedreven transformatie van de jeugdzorg

In de reacties van diverse instanties die te maken hebben met de Jeugdzorg wordt er gesproken over een transformatie van de jeugdzorg. Maar het probleem is vaak dat het direct een heel groot project wordt, waarop moeilijk bij te sturen valt. Hoe kom je nu vanuit die grote aanpak en doelen -waarvan de resultaten nog wel even op zich laten wachten- op korte termijn al tot een eigen aanpak binnen de Jeugdzorg in jouw gemeente? Hoe bepaal je wat direct nodig is en wat nog wel op een later moment kan worden gerealiseerd? En hoe sluit je dit aan op jouw bestaande processen en structuren? Hoe houd je (met elkaar) voldoende flexibiliteit over om later toch nog andere keuzes te kunnen maken?Native stelt een datagedreven aanpak voor, waarin onderstaande cyclus centraal staat.

Cyclus

Stap 1: Oriëntatie op de problemen, meten en analyseren

Stap 2: Een transformatiestrategie maken

Stap 3: Een transformatieplan ontwerpen

Stap 4: De transformatie uitvoeren en terug naar stap 1

ICT als motor

Bij Native zijn we ervan overtuigd dat bepaalde processen efficiënter kunnen en een datagedreven aanpak een oplossing kan zijn voor de complexe uitdaging waar je voor staat. De kunst is om klein te beginnen en zo in het groeiproces te stappen waar wij met z’n allen in beland zijn. ICT kán een motor zijn om eerst zaken te doorbreken, transparanter en inzichtelijker te maken en uiteindelijk efficiënter te werken. Het gaat erom dat we op deze manier écht kunnen bijdragen aan de maatschappij.

Over Kees van den Tempel

Kees is adviseur bij Native Consulting, de betrouwbare en innovatieve adviespartner van gemeenten voor complexe vraagstukken op het snijvlak van Informatievoorziening, Dienstverlening en Bedrijfsvoering.

Bekijk alle berichten van Kees van den Tempel →