Een datagedreven aanpak voor verbetering dienstverlening en KCC

Deze poster is deel 2 van het drieluik over datagedreven werken en geeft een voorzet voor de door- ontwikkeling van de gemeentelijke dienstverlening en het KCC. De A0-poster kun je hier direct downloaden.

Domeingericht werken

Na de decentralisaties binnen het sociaal domein, de komst van de omgevingswet en samenwerking ketenpartners, waarbij bepaalde gemeentelijke taken meer op afstand komen te staan, lijkt één centraal organisatiebreed KCC niet langer houdbaar. Domeingericht werken komt ervoor in de plaats. Een inwoner kan vaak beter worden geholpen vanuit het domein waar de vraag op van toepassing is.

Spraakherkenning en automatische afhandeling

Maar ook de toenemende digitalisering biedt mogelijkheden en kansen: de eerste gemeenten experimenteren met spraakherkenning en automatische afhandeling. En burgers en bedrijven gebruiken steeds vaker social media voor meldingen en communicatie. Ook vragen eenvoudige snel-klaar producten een andere afhandelingsstrategie dan complexe producten. Gemeenten transformeren van een multichannel-aanpak naar een omnichannel-aanpak.

Cyclus datagedreven aanpak

Native stelt een datagedreven aanpak voor om de dienstverlening verder te ontwikkelen waarin de volgende cyclus centraal staat:

Stap 1: Oriëntatie op de vraagstukken, meten en analyseren
Stap 2: Een transformatiestrategie maken
Stap 3: Een transformatieplan ontwerpen
Stap 4: De transformatie uitvoeren en terug naar stap 1

Een datagedreven aanpak is een oplossing voor gemeentelijke vraagstukken. De kunst is om klein te beginnen en zo in het groeiproces te stappen waar wij met z’n allen in beland zijn. De digitalisering en technische mogelijkheden kán de motor zijn om een beweging in gang te zetten.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.

Over Kees van den Tempel

Kees is adviseur bij Native Consulting, de betrouwbare en innovatieve adviespartner van gemeenten voor complexe vraagstukken op het snijvlak van Informatievoorziening, Dienstverlening en Bedrijfsvoering.

Bekijk alle berichten van Kees van den Tempel →