Driekwart woningcorporaties wil meer data met gemeente uitwisselen

Uit onderzoek van kennisplatform CorporatieNL blijkt dat 77% van de woningcorporaties van mening is dat gemeenten en corporaties te weinig samenwerken op het gebied van verzamelen, gebruiken en uitwisselen van data. Het onderzoek is gehouden onder ruim 700 bestuurders, managers en medewerkers van woningcorporaties. Corporaties willen veel meer data uitwisselen omdat zij enorme kansen zien voor hun maatschappelijke opgave. Zelfs als dit in sommige gevallen indruist tegen de privacy van individuen.

onderzoek data uitwisselen woningcorporaties en gemeenten

Gemeenten minder enthousiast

GemeentenNL hield onlangs een vergelijkbaar onderzoek waarvan de resultaten binnenkort beschikbaar komen voor haar leden. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat gemeenten minder enthousiast zijn dan de woningcorporaties. In totaal 64% van de gemeenten zegt het een goed idee te vinden als zij meer data uitwisselen met woningcorporaties. Het hele onderzoek van GemeentenNL is na verschijning beschikbaar via de kennisbank voor leden.