Digitale Woensdrechters trekken geen nummertjes

Digitale Woensdrechters trekken geen nummertjes

Burgemeester Steven Adriaansen vertelt in een interview met BN De Stem over de zegeningen van digitalisering. Minder tijd, betere service, lagere kosten. En toch is de burgemeester nog niet tevreden.

Easy rider

De gemeente kan via digitale kanalen zoals het internet steeds meer diensten en producten 24 uur per dag aanbieden. De burgemeester: ‘Mensen kunnen steeds meer zelf van thuis uit regelen, opvragen en bestellen. Dat scheelt een ritje naar het gemeentehuis en is voor iedereen efficiënter.’

Zonder nummers, met zorgen

Voor de verdere verbetering van de dienstverlening kijkt Adriaansen naar de balies. Hij zegt in het interview:  ‘Van alle gesprekken aan de balie, is tot nu toe slechts 9 procent op afspraak. Dat is veel te weinig. Wie zich vooraf via internet meldt, wordt direct geholpen. Dan hoef je dus geen nummertje te pakken bij de automaat of in de rij te staan.’

Dat de burgemeester zich toch wel zorgen maakt over de snelheid van digitalisering blijkt uit zijn nieuwjaarstoespraak. Hij erkent ronduit: ‘De ontwikkelingen om ons heen gaan snel.. Mij duizelt het af en toe.’

Event Digitale Dienstverlening

Over deze en andere ontwikkelingen organiseert GemeentenNL op 15 november het grote landelijke event Digitale Dienstverlening. Aanmelden kost tot 1 september €195 ex btw, daarna €795 ex btw.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →