De voordelen van een CBS Urban Data Center

Als gemeente wil je datagedreven en ‘evidence based’ werken. Dit kan onder andere door een samenwerking in een CBS Urban Data Center (CBS UDC). Als gemeente heb je dan een verbeterde toegang tot belangrijke cijfers. Onderzoeken naar problemen op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid en mobiliteit zijn daardoor beter uit te voeren.

Wat is een Urban Data Center?

Binnen een CBS Urban Data Center (UDC) bundelen een gemeente en het CBS hun krachten. Door de krachten van de gemeente(n) en het CBS te bundelen, ontstaat er een krachtige samenwerking op het gebied van datagedreven werken. Bij een UDC kunnen lokale beleidsvragen beantwoord worden door slim gebruik te maken van de kennis en expertise van zowel de gemeente als het CBS. Daarnaast is het mogelijk om een koppeling te maken tussen data van gemeente(n) en het CBS. Zo krijgen ook de overheid, burgers, bedrijven en instellingen meer inzicht in wat er feitelijk in hun gemeente gebeurt. Intussen zijn er diverse varianten in het gehele land. Deze variëren van een Urban Data Center in een stad tot een RDC (Rural Data Center) speciaal voor samenwerkende plattelandgemeenten. Hier kun je zien welke gemeenten precies met het CBS samenwerken.

UDC Eindhoven werpt vruchten af

Een van de eerste succesvolle onderzoeken binnen het UDC Eindhoven leidde in 2017 tot een CBS-nieuwsbericht met cijfers over de economische groei van de stad. Daaruit bleek een groei van het bbp van Eindhoven van 3,6 procent. Die groei was groter dan die van Nederland als totaal, maar ook groter dan die van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het bericht werd door veel media opgepakt. Tot grote vreugde van burgemeester Jorritsma van Eindhoven: ‘Daar zag je voor ons duidelijk de meerwaarde van de samenwerking: we zijn al jarenlang in gesprek met het Rijk over verbetering van onze economische infrastructuur. We hebben echt een inhaalslag te maken. Dit soort juichberichten van een onbetwist onafhankelijke bron, helpen daar enorm bij.’

Veiligheid en mobiliteit

Op dit moment verrichten de gemeente Eindhoven en het CBS onderzoek naar veiligheid en mobiliteit. Van Lomm: ‘Het onderzoek naar veiligheid vindt plaats in samenwerking met de politie. Dit onderzoek had nooit gedaan kunnen worden zonder het CBS vanwege de in mei ingevoerde Europese privacywetgeving.’ De gemeente Eindhoven heeft de opgave om de stad nu en in de toekomst bereikbaar te houden. ‘Er is daarom behoefte aan mobiliteitsonderzoek met gegevens van Translink, de ontwikkelaar van de OV-chipkaart. De gemeente mag niet over deze gegevens beschikken, maar het CBS wel. Je merkt dat de aanbieders van dit soort gegevens vertrouwen hebben in het CBS.’ Van Geffen benadrukt dat dit onderzoek wel nog in een experimentele fase zit.

Brainport Industrie Campus

De arbeidsmarktmonitor is een ander resultaat van de samenwerking. ‘Daarin wordt gekeken in hoeverre de verschillende soorten onderwijs in Eindhoven aansluiten op de arbeidsmarkt’, aldus Van Geffen. Jorritsma vult aan: ‘Sinds afgelopen zomer draait de Brainport Industrie Campus (BIC), het eerste van 5 gebouwen omvat ruim 100.000 vierkante meter waar meer dan 1000 mbo- en in de toekomst hbo-studenten létterlijk onder één dak zitten met ruim 20 MKB-hightech bedrijven. Uniek in het land: als de studenten afstuderen, kunnen ze aan het werk op dezelfde plek. Maar die BIC wordt nog veel groter als we dankzij het CBS nog een scherpere data-analyse van die aansluiting zouden kunnen krijgen. Dan kunnen we veel meer onderwijsinstellingen nóg slimmer koppelen aan BIC.’

Meer weten?

Als je meer wil weten over de voordelen van de samenwerking tussen gemeente Eindhoven en het CBS, lees dan dit artikel eens.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.