Digitale transformatie: de veranderende rol van de ICT-functie

De ontwikkelingen op het gebied van automatisering, de technische mogelijkheden en de informatievoorziening volgen elkaar steeds sneller op. En dat maakt het moeilijk voor gemeenten om dat te volgen en te vertalen naar de eigen organisatie. Door maatschappelijke uitdagingen en de veranderende wereld waarin we ons bevinden (dé digitale transformatie) haalt informatievoorziening je continu in. Hoe ga je daar als organisatie mee om en zorg je dat je een stabiele basis hebt als het gaat om de ICT-functie?

Herbezinning en strategisch positioneren

Dit voedt de behoefte aan een herbezinning van de invulling van de ICT-functie en het strategisch positioneren daarvan. Om gemeenten behulpzaam te zijn bij het komen tot deze nieuwe positionering en invulling en wat daar allemaal bij komt kijken, heeft Native een stappenplan opgezet. Een artikel met het stappenplan kun je hier downloaden.

Omgaan met steeds meer data

Voor de automatisering/ de ICT-infrastructuur geldt dat het steeds meer door ontwikkelt naar een commodity. Waardoor de gemeente voor de keuze staat om in plaats van het in eigen beheer te houden, het onder te brengen bij een samenwerking of een commerciële partij. Met ontwikkelingen als platform en infrastructuur als een service, is de automatiseringskant niet meer zo spannend en ingewikkeld. De ontwikkeling zit voor gemeenten veel meer in de informatievoorziening en het omgaan met data, steeds meer data. Dit vraagt een doorontwikkeling van de ICT-functie binnen de gemeente. Van het team en de teamleden, maar zeker ook van hun rol binnen de organisatie.

Informatievoorziening is een onmisbaar onderdeel geworden van de dienstverlening en bedrijfsvoering en drijft veranderingen.

Over Kees van den Tempel

Kees is adviseur bij Native Consulting, de betrouwbare en innovatieve adviespartner van gemeenten voor complexe vraagstukken op het snijvlak van Informatievoorziening, Dienstverlening en Bedrijfsvoering.

Bekijk alle berichten van Kees van den Tempel →