De technologische trends die jouw baan zullen veranderen

Onderzoeksbureau Gartner heeft de belangrijkste trends bekendgemaakt waar gebruikers van technologie en leveranciers de komende jaren in hun werk mee te maken krijgen. De trends weerspiegelen drie overkoepelende thema’s: organisaties die steeds afhankelijker worden van technologie, nieuwe kansen die ontstaan ​​door technologie en de impact van externe macro-krachten.

Dit zijn de trends het onderzoeksbureau identificeert en die van invloed zullen zijn op technologiegebruikers, ecosystemen en bedrijfsmodellen in de komende jaren:

1. Democratisering van technologie

Medewerkers kunnen zelf beslissen en aanschaffen wat zij nodig hebben en hoeven zich niet meer per se aan het corporate beleid aan te passen. Koop en gebruik wat je nodig hebt.

2. Gezamenlijke inkoop van technologie

Niet alleen de IT-afdeling maar alle afdelingen beslissen wat voor de organisatie wordt aangeschaft en bij wie.

3. Productgestuurde groei

Dit is een go-to-market-strategie waarbij gebruikers waarde ervaren door middel van gratis productaanbiedingen of interactieve of geautomatiseerde demonstraties. Vervolgens worden gebruikers direct omgezet naar betaalde accounts of helpt hun belangenbehartiging en invloed om aankopen te stimuleren.

4. Co-innovatie ecosystemen

Deze opkomende trend betreft die de convergentie van interne, externe, collaboratieve en co-creatieve ideeën mogelijk maakt om nieuwe waarde te creëren. Organisaties maken actief gebruik van technologie om zich te onderscheiden en succesvol te zijn, dus ze innoveren steeds vaker samen met technologieaanbieders.

5. Digitale Marktplaatsen

Kopers van technologie omarmen digitale marktplaatsen om gemakkelijk technologische oplossingen te vinden, aan te schaffen, te implementeren en te integreren.

6. Intelligente toepassingen

Deze zullen waarde creëren en markten verstoren door nieuwe ideeën en resultaten te leren, aan te passen en te genereren. Generatieve kunstmatige intelligentie (AI) is bijvoorbeeld een opkomende technologie die snel terrein wint voor commercieel gebruik binnen intelligente toepassingen. Generatieve AI kan nieuwe media-inhoud produceren waaronder tekst, beeld, video en audio.

7. Metaverse-technologieën voor marketing en klantervaring

Deze technologieën winnen snel terrein in marketing voor het creëren van unieke ervaringen, impactvolle interacties en nieuwe betrokkenheid. Marketeers krijgen de mogelijkheid om metaverse-technologieën toe te passen om het klantbereik en de betrokkenheid te vergroten en de klantervaring te verbeteren. Early adopters gebruiken metaverse-technologieën al om evenementen in virtuele ruimtes te organiseren en , interne en externe bijeenkomsten te houden en producten te presenteren.

8. Duurzaam ondernemen

Dit is veranderd in een ‘must have’ in plaats van een ‘nice to have.’ In een wereld die steeds meer door technologie wordt gedreven, wordt duurzaam ondernemen ondersteund door duurzame technologie. Technologieleveranciers verbeteren de duurzaamheid van hun producten en maken duurzame bedrijfsresultaten mogelijk.

9. Techno-nationalisme

Wereldmarkten worden steeds meer lokaal, wat gevolgen heeft voor mondiale technologie-ecosystemen. Beleidsbeslissingen zetten landen ertoe aan om regelgeving op het gebied van digitale soevereiniteit te implementeren, waardoor de technologiestandaarden tussen landen uiteen gaan lopen en daarmee de inwisselbaarheid van systemen en data.