De 4 voordelen en 6 nadelen van blockchain voor gemeenten

Met de snelle opkomst van blockchaintechnologie bij Nederlandse gemeenten is het de vraag welke voor- en nadelen eraan kleven. Want voordat je ermee begint is het goed om eerst even stil te staan bij de mogelijke gevolgen. Hier is het overzicht.

Wat het is

Volgens wikipedia is een blockchain een systeem dat gebruikt kan worden om gegevens vast te leggen. Het bijzondere aan de blockchain is dat dit mogelijk is zonder centrale autoriteit waardoor het vervalsen van de vastgelegde gegevens niet mogelijk zou zijn.

Blockchain heeft zich inmiddels internationaal bewezen op gebieden zoals:

Eigendom: registratie, verifieerbare bezittingen
Identiteit: verifieerbaar ID gekoppeld aan fysieke kenmerken
Financiën: betalingen (bitcoins)
Contracten: proces audit trail, betaling bij ontvangst
Ketensamenwerking: bewijs van herkomst, bewijs order

Voordelen blockchain

De belangrijkste voordelen van het gebruik van de blockchain zijn:

1.  Voorkomen van fraude. Iedereen die in het netwerk zit kan alle transacties zien en verifiëren.
  2. Lagere kosten doordat intermediairs niet meer nodig zijn voor transacties. Weg met notarissen, accountants, banken en (slik) sommige overheden
  3. Grotere veiligheid doordat het netwerk niet platgelegd kan worden als 1 schakel wegvalt. Dat is bij een datacenter van bijvoorbeeld een bank wel het geval.
  4. Toename zekerheid door de inzet van onafhankelijke technologie. Daardoor weet je zeker  wat de status is van eigendommen, mutaties en transacties, zonder dat er een belanghebbende derde partij is die dit bepaalt.

Nadelen blockchain

En dan de nadelen:

1. Minder rechten gebruikers omdat een onafhankelijke derde partij niet meer aanwezig is.
  2. Geen privacy doordat blockchaintransacties openbaar zijn.
  3. Bescherming voor burgers bestaat niet omdat er geen centrale autoriteit is die het voor de burger opneemt als er niet geleverd wordt.
  4. Hogere kosten kunnen ontstaan doordat elke transactie geld kost.
  5. De technologie is niet schaalbaar, het kan maar een beperkt aantal transacties per tijdsperiode verwerken.
  6. Herstellen van fouten is niet mogelijk, want een transactie is niet terug te draaien zonder hulp van alle bij de transactie betrokken partijen.
  7. Validatie van personen en rechten gaat nog via ouderwets inlogmethodes en is daarmee fraudegevoelig.

Meer digitaal? Bezoek het event

Tijdens het Digital Event van GemeentenNL besteden we aandacht aan deze en andere onderwerpen. Kom dus ook op 13 november naar Media Plaza in Utrecht en leer van anderen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →