De 10 technologietrends voor gemeenten

De top 10 technologietrends voor gemeenten

Het gerenommeerde onderzoeksbureau Gartner publiceert een interessante lijst met de belangrijkste technologietrends die je volgens het bureau zeker verder moet onderzoeken. De overkoepelende trend daarbij is duurzaamheid, inderdaad ook in de technologie. Alle organisaties inclusief gemeenten moeten volgens het bureau een nieuwe zogenaamde “sustainable technology framework” ontwikkelen.

Nieuw en bestaand

Van de overige 9 trends zullen sommigen bekend voorkomen, maar er is ook veel nieuws. Gartner maakt daarom een verdeling en trends op het gebied van pionieren, optimaliseren en schalen. Dit zijn ze:

1. Metaverse
  2. Super apps
  3. Adaptive AI
  4. Digital Immune System
  5. Applied Observability
  6. AI Trust, Risk and Security Management
  7. Industry Cloud Platforms
  8. Platform Engineering
  9. Wireless Value Realization

Op haar website geeft het bureau een nadere uitleg van de betekenis van elk van deze ontwikkelingen.

Waarde

Het is goed om deze trends in de gaten te houden en te onderzoeken wat je ermee kunt. Gartner heeft doorgaans een goed gevoel voor welke technologie eraan komt en waar de industrie op inzet. Door er rekening mee te houden, zie je al van verre aankomen wat er op je afkomt. Doe er voordeel mee door te bedenken wat je met deze technologische veranderingen kunt en voor welke problemen zij oplossingen kunnen bieden.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →