Data Science voor gemeenten en corporaties

Op het Digitaal Event vorig jaar mocht ik inspireren over de kansen wat betreft het toepassen van data. Uit de enthousiaste reacties na afloop, begreep ik dat velen het vinden klinken als toekomstmuziek. Zij realiseren zich nog niet voldoende wat er nu al mogelijk is. Daarom in dit artikel een samenvatting van de weg die we met zijn allen (wereldwijd) zijn ingeslagen. En concrete aanknopingspunten voor verdere oriëntatie.

De korte samenvatting is dat we hard werken om datasets onderdeel te laten worden van het ecosysteem van het (World Wide) Web. Door data te publiceren conform de standaarden en principes van het Web, ook wel bekend onder de noemers Linked Data, Semantic Web en Web 3.0, wordt data beter toegankelijk voor iedereen.

Het gebruik van Alexa

Als voorbeeld daarvan kunnen zoekengines deze data indexeren. Hierdoor kunnen we aan Google of Alexa vragen stellen zoals: “Geef mij de gemeente met beschikbare woningen van vóór 1930, die liggen in een wijk met lage criminaliteit en goede toegang hebben tot voorzieningen.” Hiervoor is misschien nog wat meer tijd nodig. Maar het komt al dichterbij.

Op dit moment kunnen we op het Web al vragen stellen aan de data die beschikbaar is gesteld als Linked Data. Voorbeelden hiervan zijn;

• Wikipedia
  • Basisregistraties Adressen en Gebouwen
  • Basisregistratie Topografie
  • De Digitale Kadastrale Kaart
  • Wijken en Buurten dataset

We kunnen nu al in een vraagtaal (SPARQL) vragen stellen als “Geef mij de panden met een bouwjaar van vóór 1930, in een wijk waar het gemiddelde energiegebruik boven de 3000 ligt.” Hierbij hoeven we alleen gebruik te maken van 1 tool die we allemaal hebben: een webbrowser!

Data Science voor iedereen

Deze lijst met datasets is snelgroeiend nu het Kadaster dit dataplatform opengesteld heeft voor publicatie van datasets van andere overheidsorganisaties (via PDOK.nl). Hier vind je voorbeelden van vragen die op dit moment gesteld kunnen worden. De hoeveelheid zal toenemen naar mate meer datasets op deze manier gepubliceerd gaan worden. Maar met de Kadaster en CBS datasets kan nu al eenvoudig aan Data Science worden gedaan. Met slechts een webbrowser als enige noodzakelijke tooling. Data Science voor iedereen!

Tijdens het Digital Event leer je alles over de digitale transformatie. Het event staat volledig in het teken van ‘werken met digitalisering’. Je bent van harte welkom om daarbij te zijn. Bekijk het programma, de sprekers en de deelnemers.

Over Erwin Folmer

Erwin Folmer is sinds 2015 werkzaam als Senior Adviseur Landelijke Voorzieningen bij Kadaster. In 1999 ontving hij zijn MSc Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, waarna hij 13 jaar werkzaam was voor TNO. Tussen 2009 en 2012 was hij onderzoekmedewerker aan de Universiteit Twente, waar hij promoveerde op zijn proefschrift 'Quality of Semantic Standards'. Ook was Erwin in 2013 en 2014 gastonderzoeker aan ERCIS/Universiteit van Munster.

Bekijk alle berichten van Erwin Folmer →