87% gemeenten verwacht meer smart homes

De opkomst van slimmere woningen js niet te stuiten. Naar schatting zijn er dit jaar alleen al minimaal 4,5 miljoen huishoudens in het bezit van één of meerdere smart home producten. En uit onderzoek van GemeentenNL blijkt dat 87% van de gemeenten de komende jaren een verdere toename het aantal smart homes verwacht.

Veranderingen in wonen

De toename van het aantal smart homes wordt door gemeenten zelfs als belangrijkste verandering in het wonen gezien voor de komende jaren. Er wordt zelfs een grotere toename van smart homes verwacht dan van duurzamer wonen (79%) of voor circulair bouwen en wonen (66%). De lokale politiek is wat gematigder in haar voorspellingen, want van de burgemeesters, wethouders en raadsleden verwacht slechts 58% een toename van het aantal smart homes.

Er kleven overduidelijk veel veiligheidsrisico’s aan de opkomst van de smart home. Naast privacy issues spelen digitale inbraken en identiteitsfraude een rol. Aan de andere kant leveren smart homes de gemeente in potentie een schat aan waardevolle data. Het is zaak de juiste balans tussen beide uitersten  te vinden. GemeentenNl besteedt er daarom in haar bijeenkomsten, trainingen en publicaties veel aandacht aan.

Vraag het rapport aan

Het hele onderzoeksrapport van meer dan 100 pagina’s is beschikbaar voor leden van GemeentenNL en tref je in de kennisbank. Nog geen lid? Maak het gelijk in orde en ontvang niet alleen het onderzoek maar ook uitnodigingen voor events, trainingen, werkgroepen en publicaties.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →