61% gemeenten zal meer investeren in datakennis

De meerderheid van alle gemeenten zal de komende jaren meer investeren in data. Dat betreft vooral kennis (61%), processen (58%) en software (55%). Aanzienlijk minder investeren zij in hardware (35%) en mensen (34%). Dat blijkt uit onderzoek van GemeentenNL onder 847 bestuurders, directeuren, managers en medewerkers van alle Nederlandse gemeenten.

Opvallend in het onderzoek is verder dat een groot deel van de gemeenten nog niet goed weet waarin zij zal investeren. Alhoewel 61% zeker weet meer te investeren in kennis van data zegt tegelijkertijd 28% dat zij niet weet of zij meer, minder of evenveel zal investeren. Op het gebied van hardware is het percentage dat het nog niet weet zelfs 36%.

Meer machines, minder mensen

Ondanks dat het aantal medewerkers bij gemeenten al jarenlang stijgt (inmiddels ruim 160.000 personen) zal de komende jaren een vervanging plaatsvinden door machines. Slimme algoritmes, beter gebruik van data en de eis van burgers voor betere dienstverlening zijn daarvoor de aanjagers. De huidige grootschalige inzet van slimme robots in de vorm van Robotic Process Automation (RPA) om het enorme aantal steunaanvragen tijdens de crisis te verwerken zijn een voorbode van wat gaat komen.

Volledig rapport downloaden

Als lid van GemeentenNL kun je het het volledige onderzoeksrapport in hoge resolutie downloaden in de kennisbank. Je kunt dan tevens deelnemen aan de werkgroep Datastrategie, het event Databedreven en de trainingen op het gebied van omgaan met data. Natuurlijk kunnen jij en je collega’s dan ook deelnemen aan de andere events, trainingen, werkgroepen, publicaties en kennisbank. Kijk hiervoor op de lidmaatschapspagina.