47% gemeenten vindt collega’s niet zo databedreven

47% gemeenten vindt collega's niet zo databedreven

Bijna de helft van alle gemeenteambtenaren vindt zijn collega niet zo databedreven. Tegelijk zegt 88% dat databedreven essentieel is om het werk goed te kunnen uitvoeren.  Dat blijkt uit onderzoek van GemeentenNL onder 847 bestuurders, directeuren, managers en medewerkers van alle Nederlandse gemeenten.

Stelling: “Onze collega’s zijn meer databedreven dan wij vermoeden”

Stelling: "Onze collega's zijn meer databedreven dan wij vermoeden"

Digitaliseringskennis

Een voorwaarde om meer met data te doen is om kennis te hebben van digitalisering. Hoe staat het daarmee? Op de vraag “Hoe beschouw je jouw kennis over digitalisering?” antwoordt 29% dat deze goed is en 57% dat dit voldoende is. Een ruime meerderheid van 86% is dus overtuigd dat zij in voldoende mate over kennis van digitalisering beschikt. Eerder publiceerde GemeentenNL al dat gemeenten de komende jaren flink zullen investeren in kennis van data. Het beeld dat ontstaat is de overtuiging van eigen kunnen, de twijfel over de collega en de verhoogde investeringen om dit te compenseren.

Volledig rapport downloaden

Als lid van GemeentenNL kun je het het volledige onderzoeksrapport in hoge resolutie downloaden in de kennisbank. Je kunt dan tevens deelnemen aan de werkgroep Datastrategie, het event Databedreven en de trainingen op het gebied van omgaan met data. Natuurlijk kunnen jij en je collega’s dan ook deelnemen aan de andere events, trainingen, werkgroepen, publicaties en kennisbank. Kijk hiervoor op de lidmaatschapspagina.