Zo, Zo, Den Haag: de financiën op orde

Zo Zo Den Haag de financiën op orde

Het zittende Haagse college is dik tevreden. Een tekort op de begroting, maar de financiën toch op orde. Wethouder van Financiën Tom de Bruijn verantwoordt optimistisch het tekort van bijna 14 miljoen euro over 2017 als volgt: ‘We laten de gemeentelijke financiën gezond achter voor het nieuwe college.’ De partijen die onderhandelen over een nieuwe coalitie zijn minder blij dat zij zuinig moeten zijn.

Schuld bij het Rijk

Belangrijkste oorzaak van het tekort op de jaarrekening is volgens Den Haag dat zij van de Rijksoverheid te weinig geld heeft ontvangen voor het betalen van alle bijstandsuitkeringen, terwijl de gemeente daartoe wel wettelijk verplicht is. Ook is er bij de jeugdhulp meer uitgegeven dan begroot. In de begroting is wel rekening gehouden met deze risico’s zodat de gemeente het tekort kan opvangen uit de eigen reserves.

Meer toeristen, minder werklozen

De gemeente stelt dat zij veel investeert in de groei van de economie, werk en inkomen, zorg en welzijn, jeugd, onderwijs, cultuur en de duurzame ontwikkeling van de stad. Daarnaast heeft zij extra investeringen gedaan in de openbare ruimte, bereikbaarheid en werkgelegenheid. Wethouder De Bruijn: ‘Dit heeft tot mooie resultaten geleid, zoals de dalende werkloosheid en de groei van het toerisme wat weer zorgt voor veel extra werkgelegenheid.’

Public Finance Event

Over de nieuwe financiele verplichtingen voor gemeenten en de risico’s die zij de komende jaren lopen organiseert GemeentenNL vlak voor Prinsjesdag op 13 september het jaarlijkse Public Finance Event. Het vindt plaats in Utrecht en deelname kost €495 ex btw.