Vijf tips voor vermindering werkdruk bij jouw gemeente

Je krijgt steeds meer te maken met veranderingen. Decentralisatie speelt daarin een grote rol, want je krijgt steeds meer taken van de rijksoverheid en steeds minder budget. Ook technologische veranderingen leiden tot meer uitdagingen, en niet alleen op de eigen werkplek. Op zichzelf staande incidenten hebben door de inzet van sociale media een heel andere, vaak grotere impact waarop jij en je collega’s vervolgens maar moeten inspelen. Het is dan ook niet vreemd dat bij veel gemeenten de aanpak van hoge werkdruk een prominente plek heeft op de agenda, want het ziekteverzuim stijgt en werkdruk en stress zijn daarvan veelvoorkomende oorzaken.

Stresssymptomen

Te hoge werkdruk kan leiden tot stresssymptomen zoals vermoeidheid, slecht slapen, rusteloosheid, lusteloosheid en prikkelbaarheid. jouw kachten kunnen lichamelijk, emotioneel als mentaal zijn. Stress komt op steeds jongere leeftijd voor: bijna 50% van het langdurig verzuim onder 25-34-jarigen is stressgerelateerd.

Risicofactoren

Risicofactoren voor werkdruk en werkstress kunnen harde factoren zijn als hoge taakeisen, een hoog werktempo, of een gebrek aan kennis en vaardigheden. Maar ook zachtere factoren zoals onduidelijke communicatie, of een gebrek aan basisveiligheid, respect of waardering spelen een rol. Bij gemeenten spelen in elk geval de gevolgen van de vergrijzing, de uitdagingen die de technologische vooruitgang met zich meebrengt, taakvermeerdering en taakverzwaring.

Wat kun je doen? Vijf tips

CiEP Training & Coaching ontwikkelde een whitepaper met vijf tips voor vermindering van werkdruk. Leden van GemeentenNL ontvangen dit whitepaper gratis in de kennisbank en via de mail. Niet-leden kunnen de whitepaper opvragen via de website van CiEP.