Video-instructie voor trouwlustigen in Leusden

Het viel de medewerkers van de gemeente Leusden op dat er vaak uitval was bij de online melding van een voorgenomen huwelijk of partnerschap. Bijvoorbeeld omdat 1 van de 2 partners niet in Nederland geboren is. “Hoe kunnen we op een eenvoudige manier duidelijk maken hoe je de melding doet en wat ervoor nodig is?”

De oplossing was snel en simpel gevonden. Leusden heeft gekozen voor een korte instructievideo. Hierin zie en hoor je een heldere uitleg hoe je de melding doet. En dat je gewoon kan bellen als het niet lukt. Het voorbeeld hebben ze er ook in op laten nemen.

Dit past goed binnen het beleid van de gemeente. Zelf zeggen ze hierover: “Wij willen helder en begrijpelijk communiceren met inwoners. De taal die we gebruiken is to-the-point en duidelijk. En gericht op onze inwoners.

Ook willen we voor iedereen toegankelijk zijn. We toetsen daarom regelmatig hoe gebruiksvriendelijk onze website is en wat we beter kunnen doen. Bijvoorbeeld met een Teletolk via de website. Blinde en slechtziende inwoners kunnen daarmee telefonisch contact opnemen met de gemeente.

Met de animatievideo’s maken we een volgende stap. We hopen dat inwoners sneller de weg vinden om zaken met de gemeente Leusden te regelen.”

De video staat al op de website en komt ook op andere kanalen, zoals social media. Het kan niet anders dan dat er nu veel getrouwd gaat worden in Leusden dit jaar!

Over Allegra Media

Wil je de e-dienstverlening van je organisatie verbeteren? Allegra Media helpt graag. Bijvoorbeeld met onze Video Community, vóór en dóór gemeenten. Wij verzorgen prettig leesbare, actuele content voor website of kennisbank.

Bekijk alle berichten van Allegra Media →