Strijd tegen de eikenprocessierups? Zet video in!

video eikenprocessierups

Tijdens een ochtendwandeling zag ik ze weer. Rood-witte linten om een eikenboom. De bomen zitten weer in het blad dus de eikenprocessierups steekt de kop op. Het schoot meteen even door mijn hoofd: hoe zat het met die brandhaartjes en hoe lang duurt dit ook alweer? Want wat ik niet vergeten ben… vorig jaar heb ik behoorlijk last gehad van die beestjes. Kortom, waar vind ik die informatie?

Wat kun je als gemeente doen?

Natuurlijk probeert iedere gemeente de overlast te beperken. Maar het is onvermijdelijk dat mensen last gaan krijgen van de rups. Jeuk, brandende ogen, geïrriteerde luchtwegen. Het is natuurlijk fijn als inwoners weten wat ze zelf kunnen doen. Bij klachten of als er een nest zit.

Je bent al druk met alle informatie over het coronavirus en nu zullen ook hierover vragen leven onder inwoners van de gemeente. Waarschijnlijk komen inwoners ook als eerste bij de gemeente terecht met vragen over wat je moet doen als je zelf last krijgt van klachten door de rups. Of als je huisdier er last van heeft. En al helemaal als ze willen weten hoe je een nest weg kunt laten halen.

Social Media inzetten

De vraag is dus, hoe informeer je inwoners op een luchtige en duidelijke manier? Een leuk en aantrekkelijk middel om de boodschap over te brengen, is met een animatievideo. En nu denk je misschien, maar de mensen kijken niet zomaar op mijn website. Dat klopt. Je kunt een animatiefilmpje gewoon op de gemeentelijke website zetten. Slimmer is het om een extra kort filmpje in te zetten op social media zoals Facebook, Instagram of Twitter. Als iemand er dan naar kijkt, ziet hij meteen waar hij terecht kan voor een melding. Of voor meer informatie over het onderwerp. Zo stuur je ze door naar de gemeentelijke website. En daarop zet je dan een langer filmpje. Of een tekst.

Een voorbeeld? De Allegra Media Video Community heeft een nieuwe korte animatievideo over de eikenprocessierups uitgebracht. Het is een kort filmpje voor op social media. Met de ingevoegde link kun je kijkers naar je eigen website leiden voor extra informatie.

Meer informatie over hoe dit werkt en advies over video vind je bij Allegra Media op de site.

Over Allegra Media

Wil je de e-dienstverlening van je organisatie verbeteren? Allegra Media helpt graag. Bijvoorbeeld met onze Video Community, vóór en dóór gemeenten. Wij verzorgen prettig leesbare, actuele content voor website of kennisbank.

Bekijk alle berichten van Allegra Media →